Hääyö

"Mentäiskö naimisiin?" Hääyössä pääsee vaivatta vihille. Vielä ehtii kosia!

Tunnelmallista Hääyö-tapahtumaa vietetään Vantaan Pyhän Laurin kirkossa (Kirkkotie 45) yleensä syyskuun kolmantena perjantaina - seuraavan kerran 20.9.2024.

Hääyössä kaikki on tehty sinulle valmiiksi, naimisiin pääsee vaivattomasti, mutta arvokkaasti. Illan aikana paikalla on useita pappeja ja kanttoreita, joten kaikki parit ehditään vihkiä. Ennakkoilmoittautumista ei ole. Vihkimisiä voidaan pitää kirkon lisäksi myös esimerkiksi kappelin ja Pakarituvan tiloissa.

Ovet aukeavat ja vuoronumeroita vihkiajan varaamiseksi aletaan jakaa Pyhän Laurin kappelissa klo 18. Samaan aikaan kappelissa alkavat myös etkot, joilla voit nauttia kakkukahveista ja virittäytyä tunnelmaan.

Ensimmäinen vihikiaika on klo 19 ja vihkimisiä pidetään niin pitkään, kuin pareja riittää. Yksittäisten parien vihkimisten lisäksi voidaan järjestää useamman parin yhteisvihkimisiä.

Perustieto Hääyössä avioliittoon aikoville

Vihkimisessä tarvittavat kaksi todistajaa löytyvät seurakunnan puolesta, jos parilla ei ole heitä mukanaan.

Mukaan tarvitset vain

• tulevan puolisosi ja sormukset
  • avioliiton esteettömyystodistuksen
  • molempien henkilöllisyystodistukset

Avioliiton esteettömyystodistus on tilattava osoitteesta esteidentutkinta.fi, seurakunnasta tai keskusrekisteristä (esimerkiksi Vantaan seurakuntien keskusrekisteriLinkki avautuu uudessa välilehdessäviimeistään viikkoa ennen tilaisuutta. Esteettömyystodistus on voimassa neljä kuukautta.

Huom! Esteettömyystodistuksesta tulee ilmetä, että

• molemmat kuuluvat kirkkoon
  • ainakin toinen kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon (ja toinen johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon tai kristilliseen uskontokuntaan Suomessa tai ulkomailla. Kristillisiä kirkkoja ovat esimerkiksi ortodoksinen kirkko, katolinen kirkko sekä helluntaikirkko, adventtikirkko, vapaakirkko ja baptistikirkko.)
  • luterilaisilla on rippikoulu suoritettu

Esteettömyystodistuksessa on merkintä rippikoulun käymisestä. Jos se jostain syystä puuttuu, pyydä lisäksi seurakunnasta virkatodistus, jossa rippikoulun käyminen näkyy. Kysy tarkempia tietoja omasta kotiseurakunnasta/keskusrekisteristä.

Ilman voimassa olevaa ja yllä mainituilla tiedoilla varustettua esteettömyystodistusta ei voida vihkiä. Muista ottaa todistus/todistukset mukaan Hääyöhön!

Maistraatissa solmitusta avioliitosta pyydä vihkimistodistus maistraatista ja ota se mukaan. Jos olet mennyt aiemmin naimisiin maistraatissa, niin Hääyössä on mahdollista saada myös kirkollinen siunaus avioliitollesi. Tällöin ei myöskään tarvitse välttämättä kuulua kirkkoon.

Hääyössä vihkitoimituksen saa tarvittaessa myös englannin tai ruotsin kielellä.

Onko sinulla kysyttävää Hääyöstä?

Ota yhteyttä pappi Sari Hartikkaan sari.hartikka@evl.fi
puh. 050 331 7227 Tietoa muista Hääyö-tapahtumista: www.hääyö.fi

Ensimmäistä kertaa Hääyötä vietettiin vuonna 2009. Pyhän Laurin kirkon Hääyössä on vuosien varrella viettänyt häitään jo pitkälti yli 300 paria, ja idea vaivattomasta, mutta arvokkaasta vihkitapahtumasta on levinnyt Vantaalta myös muille paikkakunnille.

Hääyö logo

Rippikoulupappi
Tikkurilan seurakunta

Moi! Olen Sari ja olen Tikkurilan seurakunnan rippikoulupappi. Rippikoulu on muuten ihmisen elämän parasta aikaa! Voit olla minuun yhteydessä mihin tahansa rippikouluun liittyvässä asiassa.

Rippikouluhommien lisäksi työhöni kuuluu myös muut papin työt kasteista ja häistä hautajaisiin ja jumalanpalveluksiin.

Papin työssä minulle on tärkeää kohdata ja kuunnella. Aivan jokainen meistä on Jumalan luoma ihme ja sellaisenaan tärkeä ja arvokas. Tahdon myös, että jokaisella on tilaa seurakunnassa.

Vapaa-ajallani rentoudun perheen, neulomisen, kahvittelun ja populaarikulttuurin parissa. Saatat ehkä nähdä minut usein myös Tikkurilan kirkolla kahvikuppi kädessä ja neulontatyö kassista pilkistäen.