Muistotilaisuus

Muistotilaisuudessa muistellaan kuollutta läheistä ja jaetaan yhteistä surua.

Muistotilaisuus järjestetään usein kotona, seurakuntien tiloissa tai muissa vuokrattavissa tiloissa.

Seurakuntien tiloja voi varata muistotilaisuutta varten Vantaan seurakuntien hautausmaan toimistosta.

Omaiset huolehtivat muistotilaisuuden tarjoiluista.

Ohjelma

Muistotilaisuudessa on tavallisesti ns. muistopöytä, jossa on vainajan valokuva, kukkia ja kynttilöitä.

Muistotilaisuuden ohjelman suunnittelevat omaiset. Tilaisuudessa voidaan lukea adressit, laulaa yhdessä, kuunnella musiikki- tai muita esityksiä ja pitää lyhyitä puheita tai kuvaesityksiä. Esityksiä ja muisteluja voidaan pyytää läheisiltä etukäteen tai antaa tilaisuudessa vapaan sanan hetki.

Jos omaiset haluavat papin tai kanttorin osallistuvan muistotilaisuuteen, siitä on hyvä sopia heidän kanssaan etukäteen.

Mustalla pohjalla kieli ja teksti: