Seurakunnan varhaiskasvatuksesta voi saada keskusteluapua mm. tukea vanhemmuuden ja parisuhteen kysymyksiin. Voit kääntyä matalalla kynnyksellä seurakunnan työntekijöiden puoleen.

Tukea oman elämän muutostoiveisiin, parisuhteen ja vanhemmuuden kysymyksiin

Seurakunnassa työskentelee hyvin monenlaisella koulutustaustalla ja työkokemuksella olevia työntekijöitä. Toimintamme tukee mm. nuoria aikuisia eri elämäntilanteissa, perheessä, parisuhteessa ja vanhemmuudessa jaksamista sekä kristillistä kasvatustyötä.

Varhaiskasvatuksen ohjaaja Terhi Kuoppala tarjoaa keskusteluapua mm. tukea vanhemmuuden ja parisuhteen kysymyksiin, oman elämän muutostoiveisiin , myös erosta eteenpäin. Keskusteluapu on ns. kriisejä ennaltaehkäisevää sekä niiden keskellä elävän tukemista että oman elämän uudelleen rakentamisen rinnalla kulkemista.

Tapaamisen voi sopia Hämeenkylän kirkolle, puhelimitse tai vaikkapa etänä Teamsin kautta.

Lisäksi päivystävä pappi palvelee arkisin klo 9-14, p. 09 830 6455.

Seurakunnan diakoniatyö tarjoaa henkistä, hengellistä ja aineellista tukea sekä auttamaan elämän kriisitilanteiden selvittelyssä. Diakonimme yhteystiedot löydät täältä.

Parisuhteeseen, vanhemmuuteen ja kasvatukseen liittyviä kysymyksiä käsitellään myös Kirkon perheasiain neuvottelukeskuksenLinkki avautuu uudessa välilehdessäVäestöliitonLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja Parisuhdekeskus KatajanLinkki avautuu uudessa välilehdessä sivuilla. Keskusteluapua on tarjolla myös kirkon ylläpitämissä puhelin- ja verkkoauttamisen palveluissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Varaa aika Parisuhteen Kuntokartoitukseen

Parisuhteen Kuntokartoituksessa kumppanit keskustelevat toistensa kanssa ohjaajan läsnäollessa suunnitellun keskustelumallin mukaan. Pohdinnat liittyvät kahdeksaan eri teemaan. Niiden avulla parisuhdetta voi tarkastella sellaisistakin näkökulmista, jotka arjessa joskus unohtuvat.  Positiivinen palaute vahvistaa ja syventää parisuhdetta. Kuntokartoitus on pysähdyspaikka tutkailla yhdessä , missä mennään. Keskustelun lopussa kumppanit arvioivat itse oman suhteensa vahvoja alueita ja kehittämiskohtia. Parisuhteen hyvinvoinnin lisäämiseksi voidaan myös opetella uusia tunnetaitoja ja ristiriitojen ratkaisumenetelmiä.

Parisuhteen Kuntokartoitus toteutetaan arkena kahden eri illan aikana ( 2 x 1 h 30 min) . Pari saa tehtävät kotiinsa jatkotyöskentelyä varten. Menetelmä ei sovi akuutissa kriisissä oleville , eikä ole pariterapiaa. Kuntokartoituksesta voit tiedustella koulutetulta Parisuhteen Kuntokartoitus -ohjaaja Terhi Kuoppalalta.

Solmuja parisuhteessa®-parineuvonta

Solmuja parisuhteessa® -toimintamallissa ohjaaja auttaa paria selvittämään suhteensa solmukohtia. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä kumppaneiden välillä ja auttaa kumpaakin ymmärtämään myös toisen näkökannalta, mistä solmutilanteessa on kysymys. Miten solmu on syntynyt? Millaisia tunteita ja asioita siihen liittyy? Kun molemmat ymmärtävät mistä on kysymys, on selkeämpää miettiä, mitä kumpikin tahtoo tässä tilanteessa.

Solmuprosessiin kuuluu kahdeksan tapaamiskertaa neuvojan kanssa:

1. Solmu parisuhteessa / Aloitus ja solmun määrittely
  2. Miten tähän on tultu? / Yhteisen taipaleen tarkastelu
  3. Miltä tuntuu? / Omien ja kumppanin tunteiden tunnistaminen
  4. Seksuaalisuus solmussa? / Kehon viestien kuunteleminen
  5. Missä ollaan nyt? / Solmutilanteen jäsentäminen
  6. Mitä tahdon? / Toiveet, unelmat ja päämäärät
  7. Miten toimitaan? / Sanoista tekoihin
  8. Mitä eväitä saatiin? Yhteenveto ja palaute

Työskentelyyn kuuluu Solmu parisuhteessa -kirjan lukeminen ja kotitehtäviä. Neuvojan tehtävänä on auttaa työskentelyä etenemään johdonmukaisesti ja olla ulkopuolinen peili pariskunnan tilanteesta. Pari sitoutuu kahdeksaan tapaamiskertaan, mikä maksaa 100e materiaaleineen. Tarvittaessa on mahdollisuus hakea maksuvapautusta.

Lisätietoja Terhi Kuoppalalta.

Varaa aika ratkaisukeskeiselle lyhytterapeutille

Ratkaisukeskeisessä lyhytterapiassa tapaamiskertojen määrä katsotaan asiakkaan tarpeen mukaan. Ensimmäinen tapaaminen ns. kartoituskerta  voidaan toteuttaa etänä Teamsin/Whatsapin/puhelimen välityksellä ja mahdolliset jatkot lähitapaamisina,mikäli lyhytterapiasuuntaus on sopiva.

Ratkaisukeskeinen terapia on asiakaskeskeinen, tavoitteellinen, tulevaisuussuuntautunut, vuorovaikutuksellinen ja voimavarakeskeinen terapiasuuntaus. Siinä etsitään ratkaisuja elämän pulmatilanteisiin luottamuksellisessa yhteistyösuhteessa asiakkaan ja terapeutin välillä.

Lyhytterapia ei ole psykoterapiaa eikä Kela-korvattavaa. Kirjauksia ei tehdä potilasasiakirjoihin tai Omakantaan.

Lisätietoja Terhi Kuoppalalta.

Varhaiskasvatuksen ohjaaja
Hämeenkylän seurakunta

Työalavastuu: perhetyö, iltapäiväkerhotyö, varhaiskasvatusyhteistyö, pyhäkoulutyö Menetelmä-ohjaaja: Ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti, ReTeaming, Solmuja parisuhteessa-neuvoja Parisuhteen kuntokartoitus, Parisuhteen ja Vanhemmuuden Palikat, Toimiva Perhekoulu, Erosta eteenpäin, Kouluikäisten lasten eroryhmien ohjaaja (Kasper ry),Tarinoiden maa, Muksuoppi