Ruskeasannan siunauskappelin historiaa

Ruskeasannan hautausmaan siunauskappelin rakentaminen oli suunnitteilla jo 1800-luvun lopulla, mutta ideaa alettiin toteuttamaan vasta vuonna 1924.

Kolmannet luonnospiirustukset tilattiin professori, arkkitehti Armas Lindgreniltä (1877-1929). Hänen ehdotuksensa kirkkovaltuusto hyväksyikin maaliskuussa 1926.

Armas Lindgrenin suunnitelma toteutettiin siten, että kappeli oli leveydeltään yhden ja pituudeltaan kaksi metriä alkuperäistä suunnitelmaa pienempi. Kappelin rakennuspuiden kaataminen annettiin seurakunnan metsänvartijan ja hänen apumiehensä tehtäväksi.

Rakennuspuina tarvittavat hirret ja parrut kaadettiin Rekolan metsästä. Ne veistettiin ja kuljetettiin Ruskeasannalle keväällä 1926. Sen jälkeen kappelin rakentaminen tarjottiin tehtäväksi urakalla, jonka sai edullisimman tarjouksen tehnyt rakennusmestari E. Moberg 55 000 markan hintaan.

Kappeli vihittiin käyttöön vuonna 1927

Lääninrovasti S. Wilh. Roos vihki Ruskeasannan kauniin  hirsistä salvotun siunauskappelin loppiaisena vuonna 1927. Kappelin jyrkkä satulakatto, nurkkalaudoitukset ja kaaripäätteiset ikkunoiden pielet ja luukut ilmentävät rakennuksen kirkollista muotokieltä.

Kappelin valmistuttua Fritiof Winberg piirsi vuonna 1928 tarkan suunnitelman ja kartan Ruskeasannan hautausmaasta. Suunnitelmassa hautausmaa oli jaettu osastoihin A:sta G:hen. Siinä oli yhden hengen hautapaikkoja 3 417, joiden lisäksi pääkäytävän molemmille puolille oli kaavailtu neljän paikan hautoja 24 kappaletta.

Hautausmaalle palkattiin oma vahtimestari joka huolehti kappelin lämmittämisestä ja siivouksesta, kaivoi hautoja ja piti hautausmaan muutenkin kunnossa. Pääkäytävän molemmin puolin sijainnut kuusirivi korvattiin tuijilla 1970-luvulla.

Kappelin uudistus

Vuonna 1964 tuli kappelin sisätilojen uudistaminen ajankohtaiseksi. Suunnitelmat laati sisustusarkkitehti, taiteilija Antti Salmenlinna, jonka työtä on myös alttarikaapin muotoinen alttaritaulu "Ylösnousemus".

Salmenlinnan (1897-1968) suunnitelmien mukaan hankittiin myös kaksi kuparista lattia-kynttilänjalkaa. Samoin hankittiin mm. kaksi kattovalaisinta, tuolit sekä alttarilla olevat kaksi pientä kynttilänjalkaa ja seinälampettia. Alttaripöydän valmisti Ossian Nurmi ja valkoisen pellavaisen alttariliinan Suomen käsityön ystävät ry.

Ruskeasannan vanha ruumishuone kävi ajan mittaan ahtaaksi, minkä vuoksi päätettiin laajentaa siunauskappelia. Sitä jatkettiin niin, että rakennuksen ulkonäkö pysyi lähes samana. Ruumishuone valmistui vuoden 1989 aikana ja siinä oli säilytystilat 14 vainajalle

Huoltorakennus valmistui 1970-luvulla

Vanhan Tuusulantien itäpuolelle rakennettiin 1970-luvulla huoltorakennus, jossa on tilat asunnolle, toimistolle, työntekijöiden taukotiloille ja varastolle. Hautausmaan pohjoisrajalla olevan varastorakennuksen laajennus valmistui vuonna 1990.

Katso myös

► Ruskeasannan hautausmaan historia