Jokahenkilön kirkko-opas pääsiäiseen 2022

Pääsiäiseen sisältyy monta pyhää ja jokaisena vietetään jumalanpalvelusta. Mitä minäkin päivänä tapahtuu?

Jos Jeesus kuoli pitkäperjantaina ja nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin juhlitaanko sitä sunnuntaina vai maanantaina vai jo lauantaina?

Katso tästä jokahenkilön vinkit pääsiäisen kirkkoihin.

Palmusunnuntai 10.4.: Jouluvirsi ja virpomavitsat

Tunne: Ilo

Mitä: Jeesus ratsastaa Jerusalemiin, missä pääsiäisen vaiheet tapahtuvat.

Osallistu: Ota virpomisoksa esiin kotona tai tee sellainen. Käy virpomassa tai virvo puhelimitse.

Tsekkaa lauletaanko tämä: Tiellä ken vaeltaa, virsi nro 15. Virsi tunnetaan paremmin joulusta, mutta kuuluu myös palmusunnuntaihin.

Erityistä: Kirkossa usein virpomavitsoja tai palmunoksia.

Kiirastorstain ilta 14.4.: Pääsiäisen riipaisevin tunnehetki

Tunne: Yhteys toisiin ihmisiin. Tietoisuus tulevasta surusta.

Mitä: Jeesus syö viimeistä kertaa opetuslasten kanssa, syntyy ehtoollinen.

Osallistu: Käy ehtoollisella.

Tsekkaa lauletaanko tämä: Käy yrttitarhasta polku, virsi nro 77

Erityistä: Jumalanpalveluksen lopussa kirkkosali riisutaan koristeista ja puetaan mustaan. Joissakin kirkoissa viimeisenä sammutetaan Jeesusta kuvaava kynttilä. Musiikki vaikenee. Hetki on riipaiseva.

Pitkäperjantai 15.4.: Uskalla kuunnella haikeutta

Tunne: Suru

Mitä: Jeesus kuolee ristillä.

Osallistu: Uskalla kuunnella haikeutta

Tsekkaa lauletaanko tämä: Oi rakkain Jeesukseni, virsi nro 63. Virren melodia tunnetaan osana J. S. Bachin Matteus-passiota.

Erityistä: Kirkko on puettu mustaan. Mustaa käytetään kirkoissa vain pitkäperjantaina ja sitä seuraavana lauantaina. Urkuja tai muuta säestystä ei käytetä.

Pääsiäisyö 16.-17.4. ja pääsiäissunnuntai 17.4.: SE pääsiäispäivä.

Tunne: Ilo

Mitä: Jeesuksen hauta on tyhjä, Jeesus on voittanut kuoleman ja noussut ylös. Tämä on se koko maailman kristittyjen suurin juhla.

Osallistu: Toivota hyvää pääsiäistä jollekin uudelle ihmiselle: vastaantulijalle tai kaupan kassalle.

Tsekkaa lauletaanko tämä: Nyt se suuri päivä koitti, virsi nro 84

Erityistä: Kirkko on puettu valkoiseen ja juhlaan, musiikki on iloista. Valkoista käytetään kirkoissa vain suurimpina juhlapyhinä, kuten jouluna ja pääsiäisenä.

P. s.: Sunnuntai on se päivä, jolloin voi juhlia pääsiäistä ruokapöydän ääressä. Laita lammasta tai härkistä ja kutsu joukkoa koolle tai lähetä kuva pöydästä pääsiäistervehdyksenä ystävälle, jota et pääse tapaamaan.

Pääsiäismaanantai 18.4.: Se vähemmän tunnettu pääsiäispäivä

Tunne: Ihmetys ja ilo

Mitä: Jeesus ilmestyy opetuslapsilleen

Osallistu: Ei tarvitse tehdä mitään erityistä. Ole ja iloitse siitä.

Tsekkaa lauletaanko tämä: Lensi maahan enkeli, virsi nro 88

Erityistä: Jos et ehtinyt seuraamaan pääsiäiskirkonmenoja sunnuntaina, voit tehdä sen tänään.