Joulumieltä laulamalla

Olen laulanut kauneimpia joululauluja 'aina', niin kauan kuin muistan. Laulaminen ja etenkin yhdessä laulaminen on upeaa, siinä on joukkovoimaa ja arjen murheet unohtuvat.

Olen harrastanut kuorolaulua ja sen myötä laulanut erilaisissa tiloissa. Kirkkosalit ovat akustiikaltaan sellaisia, että niissä 'laulu raikuu', tila täyttyy musiikista ja yhdistää kaikki laulajat. Yhteislauluissa parasta on se, että jokainen voi laulaa äänellään, ei tarvitse olla erityisen hyvä laulaja ja lopputulos on kuitenkin nautittava.

Kauneimpia joululauluja käyn laulamassa useamman kerran joka vuosi. Niiden ajankohdat ovat kalenterissa jo hyvissä ajoin ja muut menot sovitetaan niiden mukaan. Paikka ja seura vaihtelevat, useimmiten käyn lasteni ja lastenlasteni kanssa. Useimmiten eri perheille ei sovi sama ajankohta ja silloin minä saan useammin seuraa, kun käymme eri päivinä ja eri seurakunnissa. Usein osallistun myös mökkipaikkakunnan tilaisuuteen.

Lempilauluni on 'Taivas sylissäni'. Siinä on kaunis melodia ja sanat koskettavat monella tasolla. Äitinä tunnen, samoin kuin Maria, huolta lapsistani ja lastenlapsistani ja haluaisin suojella heitä kaikelta pahalta. Tuota laulua laulaessa tulevat kyyneleet silmiin ja tunteet pintaan, mutta kun laulu loppuu, on aina kuitenkin huojentunut olo. Betlehemin yllä loistaa tähti ikuinen - kyllä kaikesta selvitään!

Joulu on minulle rauhoittumisen ja hyvän mielen juhla, jolloin nautitaan suvun kanssa yhdessäolosta, hyvästä ruuasta ja kynttilän valosta. Silloin pysähdytään nauttimaan siitä hyvästä mitä meillä on elämässä, muistellaan aiempia jouluja, poisnukkuneita läheisiä ja siirretään perinteitä seuraaville sukupolville. Jouluun päättyy vuoden pimein aika ja joulun jälkeen alkaa uusi, valoisampi elämä.

Paula Salmi (kuvassa toinen vasemmalta)

Joululaulujen laulajia Myyrmäen kirkossa. 2 aikuista ja 2 lasta.