Ilmainen verkkoluentosarja antaa vinkkejä ja tukea lasten vanhemmille

Kirkko Vantaalla järjestää kevään 2022 aikana kolme lasten ja nuorten kasvatukseen liittyvää verkkoluentoa, jotka on tarkoitettu eri ikäisten lasten ja nuorten vanhemmille.

Heli Pruuki.

Kuvaaja: Antti Rintala.

Tukea vanhemmuuteen -luentosarjan asiantuntijana on Heli Pruuki. Hän on pariterapeutti, perhepsykoterapeutti ja teologian tohtori sekä tietokirjailija, joka on kirjoittanut erityisesti tunnetaidoista ja perheen ihmissuhteista. Pruuki on kirjoittanut mm.  Prinsessa ja herne nenässä -lastenkirjan sekä yhdessä Päivi Nurmen kanssa julkaistun Vanhemman kiukkukirjan.

• Ke 23.3. klo 18–19.30 Vanhemman kiukkutunti – tukea vanhemmuuteen verkkoluento erityisesti pikkulapsivaihetta eläville vanhemmille. Kun lapsi kiukkuaa, vanhemmassakin tapahtuu. Vanhemman oma kuormitus kaatuu puolestaan joskus kiukkuna lapsen niskaan. Tervetuloa vanhemman kiukkutunnille pohtimaan niin lapsen kuin vanhemmankin aggressiotunteita ja niiden kanssa pärjäilyä pintaa syvemmältä!
  • Ke 6.4. klo 18–19.30 Viisi vinkkiä hyvään vanhemmuuteen – tukea vanhemmuuteen erityisesti alakouluikäisten lasten vanhemmille. Vanhemmuuteen tulee paineita joka tuutista ja joskus tuntuu, että tietoa on liikaakin. Miten onnistun vanhempana ja rakennan suhdetta lapseeni? Miten tuen hänen tunnetaitojaan ja autan häntä pärjäämään elämässä?
  • Ke 27.4. klo 18–19.30 Miten tuen nuoreni itsetuntoa – tukea vanhemmuuteen erityisesti yläkouluikäisten vanhemmille. Vanhemman ja nuoren suhde itsetunnon kehitystä tukemassa. Nuorille tulee paineita monesta suunnasta, miten olla, mitä harrastaa, mitä pitäisi osata ja miltä pitäisi näyttää. Miten voisin tukea nuoreni itsetuntoa ja itsetunnon kehitystä elämän ja somen ristipaineessa? Miten nuoren ja vanhemman suhde on apuna nuoren itsetunnon kehityksessä? Miten luoda hyvä suhde oman nuoren kanssa?

Verkkoluennot järjestetään Teamsissa, ja ne ovat katsottavissa kaksi viikkoa kunkin tilaisuuden jälkeen kirkkovantaalla.fi-nettisivujen kautta. Teams-linkit löytyvät sivulta https://www.vantaanseurakunnat.fi/tukea-vanhemmuuteen-verkkoluennot

Luennot ovat maksuttomia ja kaikkien aiheista kiinnostuneiden katsottavissa. Alustusten jälkeen osallistujilla on mahdollisuus esittää aiheeseen liittyviä kysymyksiä.

Kahdessa jälkimmäisessä luennossa pohditaan osin lasten ja nuorten ahdistusta Ukrainan sodasta aiheutuvaa ahdistusta ja vanhemman mahdollisuuksia olla tukena.

Mitä vanhemman kannattaa tehdä, kun aggressiot alkavat nousta pintaan?

Heli Pruuki neuvoo ensimmäiseksi pysähtymään, kun lapsen kanssa alkaa raivostuttaa.

– Et ole nyt normaali ihana itsesi, aivot eivät ole käytössäsi. Älä koske lapseen, kätesi voivat olla kovat. Älä huuda tai raivoa, laita suu vähäksi aikaa kiinni. Saattaisit sanoa liian pahasti, tai huutosi saattaisi pelottaa lasta.

Normaali ääni yleensä riittää, kun vanhempi esimerkiksi rajoittaa lapsen toimintaa.

– Olet tilanteen aikuinen, ja tehtäväsi on huolehtia turvallisuudesta – sekä fyysisessä että psykologisessa mielessä, Pruuki sanoo.

Riidan päättämiseksi lapsen vanhemman pitää ottaa aloite käsiinsä.

– Tarjoa lohtua ja syliä. Riita ja raivotilanne tuntuu molemmista pahalta, ja olo voi tuntua yksinäiseltä. Yhteys toiseen helpottaa oloa ja auttaa nousemaan yksinäisyyden kuopasta takaisin ylös. Sylissä on turvallista itkeä paha olo pois.

Tukea vanhemmuuteen -luentosarjasta verkossa

2022-03-10 12:54:00.0