Länsi-Vantaalla yhdistetään voimat ikäihmisten kotona asumisen tueksi – Kaupunki, seurakunta ja SPR kutsuvat vapaaehtoisia tekemään keikkoja

Iäkäs herra tai rouva pärjää vielä kotonaan, mutta sitten tulee asiaa apteekkiin. Papereiden kanssa on jo vähän vaikeuksia, samoin liikkumisen. Yksin on epävarma olo lähteä. Tällaisiin tilanteisiin aikoo tarjota apua Länsi-Vantaalla käynnistyvä Keikka-apu.

Keikka-avun vapaaehtoinen auttaa kävelysauvan kanssa kulkevaa iäkästä rouvaa kauppakeskus Myyrmannin ulkopo...

Keikka-avun tehtävät ovat usein asiointiapua esim. kaupassa, apteekissa tai vaikkapa lääkärissä.

Keikka-apu toteutetaan yhteistyönä Vantaan kaupungin Myyrmäen ja Martinlaakson kotihoidon, Vantaankosken seurakunnan ja Punaisen Ristin Länsi-Vantaan osaston kanssa.

Kotihoito, ikäihmisen läheinen tai ihminen itse voi ottaa yhteyttä Keikka-apuun puhelimitse tai verkon kautta ja tilata saattajan asiointiin. Päivystäjä ottaa ylös keikkaan liittyvät tarpeet ja etsii tehtävään vapaaehtoisen. Vapaaehtoinen ottaa vielä yhteyttä ihmiseen itseensä tai sovittuun yhteyshenkilöön.

- Hyvin usein keikkatarpeet liittyvät erilaisiin asiointeihin: kaupassa, apteekissa tai lääkärissä käymiseen, kertoo hankekoordinaattori Iisa Iso-Markku Vantaankosken seurakunnasta.

Vapaaehtoiselle Keikka-apu on kertaluonteista. Hän voi valita itselleen sopivan ajan ja tehtävän.

- Kyse ei siis ole ystäväpalvelusta, jossa luodaan pidempi suhde ihmisten välille, vaan nimensä mukaisesti kertaluonteisista keikoista, Iso-Markku sanoo.

Tällä hetkellä toimintaan etsitään mukaan lisää vapaaehtoisia. Keikkalaisiksi toivotaan paljon ihmisiä, jotka voisivat silloin tällöin antaa aikaansa ja hoitaa yksittäisen auttamistehtävän. Vapaaehtoiset tuovat ikäihmisille apua arkeen ja hyvän mielen.

- Annamme tehtävään koulutuksen ja tuen.

Punaisen Ristin Länsi-Vantaan osastossa ollaan iloisia uudesta paikallisesta yhteistyöstä. Ikäihmisten auttamisessa osastolla on jo pitkä perinne pitkäaikaisessa ystävätoiminnassa.

- On hienoa, että pääsemme myös Keikka-apua antamalla edistämään yhdessä ikäihmisten hyvinvointia, toteaa puheenjohtaja Katja Lehtisaari Punaisen Ristin Länsi-Vantaan osastosta.

Keikka-apu info 22.3.

Kuva: Sanna Viherväs