Rekolan seurakuntalaiset pääsevät äänestämään itselleen uuden kirkkoherran 12.6.

Kirkkoherran vaali pidetään sunnuntaina 12.6.2022.

Rekolan Pyhän Andreaan kirkko. Ulkokuva.

Rekolan Pyhän Andreaan kirkko. Kuva Antero Harju.

Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli on vahvistanut vantaalaisen Rekolan seurakunnan kirkkoherran vaalin ajankohdan. Varsinainen vaalipäivä on su 12.6. ja ennakkoäänestys pidetään ma–pe 6.–10.6.

Kirkkoherra toimii seurakunnan hengellisenä ja hallinnollisena johtajana sekä johtaa työyhteisöä.

Vaalissa ehdolla ovat Hakunilan seurakunnan kappalainen Harri Nurminen, Hyrynsalmen kirkkoherra Pirkko Hänninen ja Olarin seurakunnan seurakuntapastori Jussi Koski.

Virkaan tuli seitsemän hakemusta. Tuomiokapituli on arvioinut hakijoiden soveltuvuutta kirkkoherran virkaan. Kirkkolain mukaan kolme parhaaksi katsottua hakijaa pääsee ehdolle kansanvaaliin. Tuomiokapituli on asettanut arviointinsa perusteella ehdokkaat vaalisijoille 1–3, joissa 1 tarkoittaa, että ehdokkaan katsotaan vastaavan parhaiten kirkkoherralle asetettuja vaatimuksia. Vaalisijajärjestykseen vaikuttavat mm. virkauran pituus, johtamiskoulutuksen laajuus, aikaisemman kirkkoherrakokemuksen määrä, johtamistaito ja seurakunnan viralle asettamat erityiset tarpeet. Vaalisijalla yksi on Harri Nurminen, vaalisijalla kaksi Pirkko Hänninen ja vaalisijalla kolme Jussi Koski.

Kolmannesta vaalisijasta äänestettiin Kosken ja Laura Leverinin välillä. Äänin 4–3 vaalisijalle asetettiin Jussi Koski. Päätökseen jätettiin eriävä mielipide.

Tuomiokapituli totesi, että hakijoista Hyrynsalmen seurakunnan kirkkoherra Pirkko Hänninen, Olarin seurakunnan seurakuntapastori Jussi Koski, Rekolan seurakunnan seurakuntapastori Laura Leverin, Hakunilan seurakunnan kappalainen Harri Nurminen ja Hangon suomalaisen seurakunnan kirkkoherra Johannes Tikka olivat kelpoisia haettavaan kirkkoherran virkaan. Vaalisijoille heistä asetettiin tuomiokapitulin arvioinnin mukaisesti kolme sopivimmaksi katsottua.

Suora vaali on nykyään harvinainen

Rekolan kirkkoherran vaali toimitetaan ns. välittömänä vaalina eli 18 vuotta täyttäneet Rekolan seurakunnan jäsenet pääsevät äänestämään kirkkoherrasta. Valituksi tulee eniten ääniä saanut ehdokas. Välittömät kirkkoherran vaalit ovat nykyisin melko harvinaisia. Vuonna 2014 voimaan tulleen kirkkolain muutoksen jälkeen kirkkoherrojen valinta on paljolti siirtynyt välilliseksi vaaliksi eli seurakuntavaaleissa valitut luottamushenkilöt ovat tehneet valinnan äänestämällä kokouksessaan.

Rekolan seurakunnan kirkkoherran virka tuli avoimeksi, kun edellinen kirkkoherra Laura Maria Latikka siirtyi Turkuun Maarian seurakunnan kirkkoherraksi. Väliaikaisesti kirkkoherran virkaa hoitaa uuden kirkkoherran valintaan saakka Satu-Elina Ansas.

Ehdokkaisiin voi tutustua verkkosivuilla sekä vaalisaarnojen perusteella

Ehdokkaisiin pääsee kevään aikana tutustumaan Rekolan seurakunnan verkkosivujen ja somekanavien kautta. Mahdollisista vaalipaneeleista tiedotetaan erikseen.

Ehdokkaiden saarnataitoihin voi perehtyä vaalisaarnoissa sunnuntaimessuissa. Vaalisaarnat pidetään Rekolan Pyhän Andreaan kirkossa. Su 15.5. on vuorossa Harri Nurminen, su 22.5. Pirkko Hänninen ja su 29.5. Jussi Koski. Saarnat ovat kuunneltavissa ja katsottavissa jälkikäteen videotallenteina.

Rekolan seurakunta on yksi Vantaan seitsemästä evankelis-luterilaisesta seurakunnasta. Seurakuntaan kuului 31.12.2021 11 832 jäsentä. Seurakunnan aluetta ovat Asola, Havukoski, Koivukylä, Leinelä, Päiväkumpu ja Rekola.

Thu Feb 10 13:35:42 EET 2022