Diakoniatyö näkee ja kuulee ihmisen hädän

Jokaisen elämässä voi koittaa kovat ajat. Silloin pitää muistaa, että aina on mahdollisuus selvitä, muistuttaa Vantaan seurakuntien johtava diakonia- ja yhteiskuntatyön asiantuntija Katri Valve.

Katri Valve talvisessa kaupunkimaisemassa Tikkurilassa.

Diakoniatyön parissa toimivia ihmisiä ja työn sisältöjä nostetaan tänä vuonna esiin diakonian 150-vuotisjuhlien kunniaksi. Vaikka ihmisten ongelmat ovat hyvin monenlaisia, on diakonian lähtökohta aina sama.

– Asetumme kuulolle, mitä apua ihminen tarvitsee. Valmiita vastauksia ei ole, vaan tutkimme ja mietimme yhdessä eri palveluvaihtoehtoja. Tehtävämme on tunnistaa, millaista apua voimme itse tarjota ja milloin ohjaamme ihmisen yhteistyöverkostomme pariin, kertoo Vantaan johtava diakonia- ja yhteiskuntatyön asiantuntija Katri Valve.

Hän valmistui diakoniksi 1994 ja on työskennellyt Vantaan seurakunnissa 20 vuotta, viimeiset seitsemän vuotta esimiestehtävissä. Pitkän uran aikana hän on nähnyt, miten solmussa ihmisen asiat voivat olla.

– Jokaisen elämässä voi koittaa kovat ajat ja syvät vedet. Siinä tilanteessa pitää muistaa, että aina on mahdollisuus selvitä, aina löytyy jotakin. Jos ei muuta niin puhelin, jolla voi soittaa diakoniatyöntekijälle ja kertoa, että nyt on seinä vastassa, mitä tehdään.

Mahdottomia tarinoita ja elämänkohtaloita ei Valveen mukaan ole. Ihmisessä on voimavaroja jopa enemmän kuin moni oman kriisinsä keskellä uskoo. Kovan paikan edessä ihmisen täytyy kuitenkin tulla näkyväksi. Diakoniatyössä olennaista on katsoa kokonaisuutta.

– On nähtävä ihmisen kurjuus, mutta myös potentiaali ja mahdollisuudet. Hienointa tässä työssä on nähdä ihmisen kasvu ja se, miten ihmiset alkavat löytää omia vahvuuksiaan ja mahdollisuuksiaan.

Valve muistuttaa, että diakonia on aina koko seurakunnan asia.

– Jokaisen kristityn tehtävä on katsoa naapuria ja välittää siitä ympäristöstä, missä elämme. On tehtävämme kantaa toistemme taakkoja.

Juhlavuosi näkyy Vantaalla

Vantaan seurakuntien diakoniatyö on tehnyt jo vuosia hienoa yhteistyötä niin kaupungin kuin monien muiden paikallistoimijoiden kanssa.

– Olemme verkostoituneet ja etsineet yhteistyökumppaneita, joiden kanssa asetamme yhteisiä tavoitteita, miten vantaalaisten elämä olisi parempaa ja hyvinvointia vahvistavaa. Vantaalla on paljon resursseja ja yhteistyö on nopeaa, joustavaa ja dynaamista, Valve kiittelee.

Haasteita Vantaalla kuitenkin riittää nyt ja tulevaisuudessa.

– Vantaalaisen vanhusväestön nopea kasvu on tilastollinen fakta. Myös yhteiskunnallisten erojen kasvaminen on selvä riski. Huolestuttavaa ovat vihapuhe ja ihmisten poteroituminen eri leireihin. Sen sijaan meidän pitäisi pystyä vahvistamaan yhteisöllisyyttä monella tasolla.

Diakonian 150-vuotisjuhlavuosi näkyy Vantaalla pitkin vuotta monin tavoin. Esimerkiksi valokuvaaja Sami Sallisen diakonian valokuvanäyttely Et ole yksin avautuu, ja Tikkurilan kirkossa järjestetään pääsiäissunnuntaina multisensorinen, eli moniaistillinen jumalanpalvelus.

– Moniaistillinen jumalanpalvelus on suunnattu kaikille seurakuntalaisille, mutta ottaa erityisesti huomioon erityisryhmät. Toteutamme tätä jumalanpalveluksessa ensimmäistä kertaa Suomessa, vaikka multisensorisuus on muuten vammaistyössä tuttua.

Valveen mukaan jokainen seurakunta toteuttaa juhlavuoden näkyväksi tekemistä omissa toiminnoissaan. Hän toivoo, että juhlavuosi tuo näkyväksi sekä diakonian parissa työskentelevät ammatilliset moniosaajat, että monet vapaaehtoiset, jotka työtä tekevät.

– Meiltä apua saavat he, joilta kaikki muut ovet ovat jo sulkeutuneet, hän kiteyttää.

Hae apua diakoniatyön sivujen kautta

Juttu on julkaistu Vantaan Sanomien mainosliitteessä tammikuussa 2022

Teksti Teija Varis