Rekolan kirkolla alkaa walk in -terapia nuorille ja nuorille aikuisille

Rekolan kirkolla Vantaalla aletaan tarjota 16–30-vuotiaille walk in -terapiaa.

Rekolan kirkon julkisivu. Kuvan päällä Walk in -terapian logo.

Kuvassa Rekolan Pyhän Andreaan kirkko. Kuvaaja Antero Harju.

Tarkoituksena on antaa matalan kynnyksen tukea nuorille mielen haasteisiin. Walk in -terapiaa järjestetään Rekolan kirkolla (Kustaantie 22) 8.2. alkaen tiistaisin klo klo 16–19 (talvilomalla 22.2. ei päivystystä).

Terapiaan voi tulla ilman ajanvarausta ja anonyymina keskustelemaan. Menetelmänä on ratkaisukeskeinen lyhytterapia. Eräänlaisena mottona on, että jo yksi kerta voi riittää.

– Idea tällaisesta toiminnasta saatiin tammikuun alussa, ja nyt helmikuussa päästään aloittamaan, kertoo erityisnuorisotyönohjaaja Sanna Tirkkonen Rekolan seurakunnasta.

Kirkon tarjoama walk in -terapia sai alkunsa Tampereelta ja on laajentunut nyt myös omina versioinaan Helsinkiin, Keravalle sekä nyt Vantaalle. Walk in -terapian mallia on ollut mukana kehittämässä Kirkkohallitus.

Apua ahdistukseen, kriiseihin ja tunne-elämän kysymyksiin

Rekolassa tarjolla oleva terapia on tarkoitettu 16–30-vuotiaille nuorille ja nuorille aikuisille, ja se on maksutonta. Rekolan walk in -terapiaan voi hakeutua, jos kaipaa esimerkiksi apua mielen haasteisiin (alakuloisuus, ahdistus yms), kriisitilanteeseen tai tunne-elämän kysymyksiin. Walk in -terapiaan voi tulla myös, jos on pitkässä jonossa mielenterveyspalveluihin.

Lyhytterapiassa terapeutti ei pyri ratkaisemaan asioita nuoren puolesta vaan toimii kuuntelevana korvana ja auttaa eteenpäin mielen myllerryksissä nuoren lähtökohdista ja toiveista käsin. Vakavissa mielenterveyden ongelmissa ja kriiseissä lyhytterapia ei ole riittävä hoitomuoto.

– Walk in -terapiassa voi yksi kerta riittää, mutta sinne voi tulla päivystysaikojen puitteissa myös uudestaan, Tirkkonen sanoo.

Rekolan seurakunnan tarjoamassa Walk in -terapiassa toimii viisi lyhytterapeuttiopiskelijaa, jotka päivystävät vuoroviikoin. Terapiaa toteuttavilla opiskelijoilla on walk in -terapian toteuttamiseen vaadittava määrä opintoja taustalla sekä aiempaa kokemusta asiakastyöstä.

Kirkon tarjoaman lyhytterapian kantava ajatus perustuu kansainvälisiin tutkimuksiin, joiden mukaan ratkaisukeskeinen kertaluonteinen terapia voi auttaa jopa 70 prosenttia asiakkaista. Ratkaisukeskeisessä lyhytterapiassa on tarkoituksena tunnistaa omia vahvuuksia, rakentaa ratkaisuja sekä pohtia tavoitteita ja keinojen niiden saavuttamiseksi.

Walk in -terapian kuulumisia voi seurata Rekolan seurakunnan Instagram-Linkki avautuu uudessa välilehdessä ja FacebookLinkki avautuu uudessa välilehdessä-tileiltä.

Mon Jan 31 16:25:00 EET 2022