Joulukirkkoon pääsee Vantaalla kirkossa tai verkossa

Tarjolla on mm. jouluhartauksia, juhlavia jouluyön messuja ja Kauneimpia joululauluja.

Vantaan Pyhän Laurin kirkko hämärtyvänä jouluiltana.

Vantaan Pyhän Laurin kirkko

Viime vuonna joulukirkkoihin pääsi koronatilanteen vuoksi osallistumaan vain verkossa, mutta nyt myös kirkkoon pääsee paikan päälle. Turvallisuussyistä joulukirkkojen osallistujamääriä on kuitenkin rajattu yhteen kolmasosaan kirkkotilojen kapasiteetista ja osallistujien toivotaan käyttävän kasvomaskia.

Koronapassi ei ole käytössä joulukirkoissa, koska viranomaismääräysten mukaan sitä ei voida edellyttää uskonnollisissa tilaisuuksissa.

Joulukirkkoihin tulevien kannattaa saapua paikalle hyvissä ajoin, sillä kirkot saattavat täyttyä nopeasti, kun sisään voidaan ottaa vain kolmannes normaalista henkilömäärästä.

Joulukirkoissa löytyy valinnanvaraa moneen tyyliin ja aikatauluun

Lasten joulurauhan julistus on lyhyt joulukirkko lapsille ja perheille Tikkurilan kirkossa jouluaattona klo 12. Myös muissa Vantaan kirkoissa järjestetään aattona puolen päivän molemmin puolin erityisesti lapsiperheille tarkoitettuja jouluhartauksia. Jouluaattona on reilusti valinnanvaraa jouluhartauksissa eri puolilla Vantaata. Jouluaaton hartaudet ovat tavallista jumalanpalvelusta lyhyempiä ja tiiviimpiä joulukirkkoja, tavallisesti vain hieman reilun puolen tunnin mittaisia.

Jouluaattona 24.12. kello 15 Yle Radio 1 lähettää suorana lähetyksenä Hakunilan kirkosta jouluaaton hartauden. Kirkkoherra Hans Tuominen pitää puheen ja jouluevankeliumin lukee Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen.

Jouluyön messuun voi osallistua Korson, Kivistön ja Pyhän Laurin kirkoissa klo 23 alkaen. Jouluyön messu on täysimittainen juhlamessu ehtoollisenviettoineen.

– Pienempien lasten kanssa tuleville ja niille jotka eivät tahdo valvoa myöhään, ovat aattohartaudet parempi vaihtoehto. Jouluyön messussa on taas usein varttuneempia nuoria, nuoria aikuisia ja varttuneempaakin aikuisväkeä, kertoo Tikkurilan seurakunnan pappi Jaakko Hyttinen.

Joulupäivänä aamuvirkut voivat osallistua jouluaamun messuihin Rekolan tai Länsimäen kirkoissa klo 8. Pidempään jouluaamuna nukkuville löytyy valinnanvaraa Korsossa, Tikkurilassa ja Myyrmäessä klo 10 tai Pyhän Laurin kirkossa klo 12 alkavista joulukirkoista.

Toisena joulupäivänä eli tapaninpäivänä on tarjolla mm. Kauneimmat joululaulut -messu Myyrmäen Virtakirkossa klo 12 ja Haikeimmat joululaulut -messu Korson kirkossa klo 19.

Joulun hartauksia ja messuja lähetetään suorana lähetyksenä verkkoon. Verkossa voi katsoa myös lähetysten tallenteita tai Kauneimpia joululauluja. Verkkotapahtumat näet tästä.

Jouluyönä Pyhän Laurin kirkko on tunnelmallisimmillaan, kun kynttiläkruunuihin syttyvät elävät liekit

Vantaan Pyhän Laurin kirkon jouluyön messua on toteuttamassa pappi Jaakko Hyttinen, jonka mielestä jouluyön messussa on juhlan tuntua.

– Joulu on jo aivan täysillä läsnä, enää ei tarvitse odottaa mitään, eikä mihinkään ole kiire. Joulu on erityisesti yön juhla: silloin syntyi Jeesus. Synnyttävälle Marialle ei löytynyt kunnollista paikkaa, vain vetoinen eläinsuoja, mutta syntymässä tapahtui jotain poikkeuksellisen suurta: Jumala tuli erityisellä tavalla ihmisten keskelle, Hyttinen sanoo.

Jouluyönä Pyhän Laurin kirkon kynttiläkruunuihin sytytetään elävät liekit. Keskiajalla rakennettu kivikirkko on silloin tunnelmallisempi kuin koskaan muulloin.

– Kohokohta on varmastikin tuttu jouluevankeliumi, jota kehystää Enkeli taivaan -virsi.

Tänä vuonna on monilla huoli koronatilanteesta.

– Saamme ottaa kirkkoon sisään myös vain kolmanneksen normaalista. Mutta juhlaa vietetään siellä silti sillä joukolla, elleivät rajoitukset muutu. Ja netin kautta pääsee joka tapauksessa mukaan ilman rajoituksia. Tunnelmasta välittyy toivottavasti olennainen myös verkon kautta, Hyttinen sanoo.

– On tosi vaikea sanoa, miten jouluyön kirkkoon mahtuu mukaan. Nyt saamme ottaa tosiaan vain 170 osallistujaa, kun normaalisti kirkko on täynnä ja sinne tulee reilut 500 henkeä. Nyt adventinajalla ovat osallistujamäärät laskeneet koronatilanteen pahennuttua, ja väkeä on tullut koolle maltillisesti. Mutta joulusta ei voi oikein varmaksi sanoa etukäteen, pohtii Hyttinen.

Jouluna lauletaan myös Kauneimpia joululauluja

Jouluna voi lähteä myös laulamaan joululauluja kirkkoon. Jouluaattona järjestetään Kauneimmat joululaulut -yhteislaulutilaisuudet Seutulan kappelissa klo 14 ja Kivistön kirkossa klo 16. Joulupäivänä lauletaan Tikkurilan kirkossa klo 18. Tapaninpäivänä pidetään Kauneimmat joululaulut -yhteislaulutilaisuus Pyhän Laurin kirkossa klo 15.

Isoissa yhteislaulutilaisuuksissa vaaditaan aluehallintoviraston määräysten mukaan koronapassia kaikilta 16 vuotta täyttäneiltä. Kun koronapassi on käytössä, osallistujamäärää ei ole rajattu, vaan tiloihin voidaan ottaa tilojen normaalin paikkamäärän mukaan ihmisiä.

Vantaan joulukirkkojen ja Kauneimmat joululaulut -tilaisuuksien ajat ja paikat voi katsoa www.vantaanjoulu.fi-sivustolta.

Fri Dec 17 11:49:00 EET 2021