Vantaan seurakuntayhtymältä 15 000 euron avustus Myanmarin kriisiin

Apu suunnataan perille Suomen Lähetysseuran kautta.

Mielenosoitus Myanmarissa.

Mielenosoitus Myanmarissa. Kuva MPA (Myanmar Pressphoto Agency)

Myanmarissa tapahtui helmikuussa 2021 vallankaappaus, jonka seurauksena siviiliväestöä on paennut etnisten aseellisten organisaatioiden hallitsemille alueille, ja maan sisäisten pakolaisten määrä on kasvanut merkittävästi.

Suomen Lähetysseura myönsi Myanmariin humanitaarista apua, jolla saatiin autetuksi tuhansia ihmisiä. Euro-Burma Officen toimesta toimitettiin maan sisäiselle pakolaiselle ruokaa, lääkkeitä, tilapäiseen asumiseen tarvittavaa suojaa sekä muita välttämättömiä tarvikkeita, kuten peittoja, tyynyjä ja hygieniatarvikkeita. Myanmarin kirkkojen federaatio jakoi puolestaan katastrofin uhreille raha-apua, jolla perheet saattoivat ruokaa, kuten riisisäkkejä, öljyä ja suolaa. Lähetysseuran kumppanit jakoivat lisäksi koronaviruksen leviämisen estämiseksi mm. kasvomaskeja, käsidesiä ja saippuaa.

Avun tarve Myanmarissa kasvaa

Vantaan seurakuntayhtymä myönsi toukokuussa Suomen Lähetysseuran kautta 10 000 euron avustuksen Myanmarin sisäisten pakolaisten auttamiseen sekä kriisin vuoksi elinkeinonsa menettäneiden perheiden tukemiseen. Vantaan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto myönsi kokouksessaan 3.11. yhteensä 15 000 euron jatkorahoituksen Myanmarin kriisin hoitoon.

Myanmarin tilanne on valitettavasti heikentynyt keväisen avustusoperaation jälkeen. Myanmarin varjohallitus National Unity Government julisti syyskuussa 2021 yleisen kapinan sotilashallintoa vastaan. Tapahtuneen seurauksena Myanmarin humanitaarinen tilanne on vuoden edetessä aina vain huonontunut ja ihmiset ovat yhä riippuvaisempia maan ulkopuolelta tulevasta hätäavusta.

Suomen Lähetysseura haluaa antaa lisää humanitaarista hätäapua Myanmariin. Käynnistyvässä jatkohankkeessa Myanmarin luterilaisten kirkkojen federaatio auttaa yli 700 perhettä jakaen heille avustuspaketteja, jotka sisältävät ruokaa, hygieniatarvikkeita ja rahallista tukea lääkkeiden hankkimiseksi. Lähetysseuran toinen paikallinen kumppani Euro-Burma Office toimii alueella, jossa maan sisäiset pakolaiset ovat jääneet taistelevien osapuolien väliin. Heidän selviytymisekseen on ehdottoman tärkeää saada hankituksi viestinnän ja kommunikoinnin mahdollistavia valineitä kuten radiopuhelimia ja satelliittipuhelin, jotta on mahdollista pitää yhteyttä ulkomaailmaan kanssa sekä varoittaa pakolaisia tulevista taisteluista lähistöllä että koordinoida humanitaarisen avun jakoa. Euro-Burma Office tukee hätäavun II-vaiheessa myös pakolaisleireillä olevien lasten koulunkäyntiä. Humanitaarisesta avusta hyötyvät sadat pakolaisleirillä asuvat perheet.

Vantaan seurakuntayhtymässä oli vuodelle 2021 varattu yhteensä 60 000 euroa kansainväliseen kriisiapuun. Se on tämän avustuksen jälkeen kokonaan käytetty.

Thu Nov 04 08:30:00 EET 2021