Pyhäinpäivänä muistellaan ja muistetaan

Suru on matka, jossa opetellaan tulemaan toimeen ison menetyksen kanssa ja käsitellään sitä, pappi Jaakko Hyttinen luonnehtii. Pyhäinpäivänä kuolleita muistetaan useissa Tikkurilan seurakunnan tilaisuuksissa.

Kynttilöitä mustalla alustalla Tikkurilan kirkossa.

Papin työssä on etuoikeus olla mukana jakamassa ihmisten ilon hetkiä, mutta siihen kuuluu olennaisesti myös surun kohtaaminen.

– Vaikka ihmiselämässä on pitkiä jaksoja, jolloin ei joudu tekemään luopumisen työtä, niin käytännössä jokainen joutuu joskus läheisiä ihmisiä saattelemaan pois ja luovuttamaan yhteiseltä matkalta, pappi Jaakko Hyttinen sanoo.

Kun ihminen joutuu kuoleman kanssa vastakkain, on isku raju.

– Suru on matka, jossa opetellaan tulemaan toimeen ison menetyksen kanssa ja käsitellään sitä. Valtava ikävä ja kaipaus, mutta monet lämpimät muistot kuuluvat suruun. Ja uskon, että siihen voi löytyä sitten myös se valo.

Hyttinen toteaa, että pyhäinpäivänä kulttuurissamme on luonteva kohta muistaa kuolleita erilaisten traditioiden kautta.

– Kynttilöiden tuominen haudalle on monelle todella tärkeä tapa muistella. Pyhän Laurin kirkon hautausmaalla on seurakuntamme työntekijä jakamassa klo 16 – 18 haudalla käyville mehua ja lapsille heijastimia sekä ja juttelemassa muutenkin niiden kanssa, jotka haluavat.

Tikkurilan seurakunnan tapahtumia pyhäinpäivän aikaan:

Pyhäinpäivään virittäytyminen alkaa jo perjantaina 5.11.

Vox Silentii –laulumeditaatio pe 5.11. klo 17 Pyhän Laurin kappelissa (Pappilankuja 3). Lepoa ja virkistystä väsyneille. Tervetuloa laulamaan, kuuntelemaan, hiljentymään ja keskittymään. Meditaatiohetki on ilman puhetta.

Lauluyhtye Version konsertti pe 5.11. klo 18 Tikkurilan kirkossa, Manuel Cardoson Missa pro defunctis (Requiem). Vapaa pääsy, ohjelma 10 e.

Pyhäinpäivänä la 6.11.

Pyhäinpäivänä jumalanpalvelus klo 10 Tikkurilan kirkossa.

Pyhäinpäivän kynttiläkirkko Ruskeasannan hautausmaalla klo 16. Siellä luetaan hautausmaalle viimeisen vuoden aikana haudattujen evankelisluterilaisten seurakuntien jäsenten nimet.

Pyhäinpäivän kynttiläkirkot Tikkurilan kirkossa klo 17.30 ja 19. Ensimmäisessä luetaan huhtikuun loppuun mennessä kuolleiden seurakuntalaisten nimet toisessa toukokuun alun jälkeen kuolleiden. Kirkoissa kuullaan osia Urmas Sisaskin eestiläisestä messusta. Mukana on Vantaan seurakuntien kamarikuoro.

Pyhän Laurin kirkon hautausmaalla tarjotaan haudoilla käyville mehua kellotapulin takana olevalla mehupisteellä klo 16 – 18. Tavattavissa myös diakoniatyöntekijä, jos haluat keskustella.

Surun ja lohdun säveliä Pyhän Laurin kappelissa (Pappilankuja 3) klo 18. Kanttori Samppa Laakso soittaa siunaustilaisuuksien musiikkia. Vapaa pääsy.

(Pyhän Laurin kirkko on tänä pyhäinpäivänä suljettu remontin vuoksi)

2021-11-03 11:07:30.0