Pyhäinpäivänä muistetaan vainajia – sairaalapapilla on vinkki kuolemaan valmistautumisesta

Pyhäinpäivää vietetään lauantaina 6.11. Silloin muistetaan vainajia ja menneitä sukupolvia.

Paljon kynttilöitä hautausmaalla.

Kuva: Marianna Siitonen.

Vantaan kirkoissa järjestetään tilaisuuksia, joissa luetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleiden seurakuntalaisten nimet ja sytytetään heidän muistokseen kynttilät. Tilaisuuksien tiedot on koottu sivulle www.vantaanseurakunnat.fi/pyhainpaiva

Hautausmailla ja muualle haudattujen muistopaikoilla voi käydä muistamassa edesmenneitä läheisiä. Vantaalla on useita muualle haudattujen muistopaikkoja, joille kynttilät syttyvät pyhäinpäivänä ja jouluna.

Sairaalapappi Pirjo Vatanen on kohdannut kuolevia vuosikymmenten ajan

Vantaan seurakuntayhtymän johtava sairaalapastori Pirjo Vatanen aloitti sairaalateologina Vantaalla vuonna 1985. Sairaalapapin työ on ihmisen sielunhoitoa, jossa olennaista ovat läsnäolo sekä turvallinen, inhimillinen ja luottamuksellinen kontakti. Vaikka sanoja kuolemalle ei oikein olisi, saavat siihen liittyvät tunteet elää keskusteluissa.

- Sairaalapappi voi olla hyvä keskustelukumppani ihmiselle, joka haluaa puntaroida omia ajatuksiaan ja ratkaisujaan. Ihmisen omilla ehdoilla toimitaan ja lähdetään siitä, mistä hän haluaa jutella. Jos on kysymyksiä, niihin pyritään vastaamaan.

Vatasen kokemuksen mukaan kuolevilla on usein huoli läheisistään.

- He miettivät, miten lapset, miten perhe, tai miten puoliso selviävät. Jos on selvittämättömiä asioita ihmissuhteissa, niihin toivotaan sovintoa. Sielunhoitajan kanssa voi puhua ulos sen, mikä mieltä painaa.

Vatanen kertoo saaneensa olla uransa aikana lukuisia kertoja kuolevan kanssa ja huomanneensa, että moni toivoo rukousta ja matkalle siunausta.

- Se tuo lähtevälle rauhaa. En saarnaa, vaan puhun uskosta luonnollisena asiana.

Vatanen on huomannut myös, että käytännön asioiden ottaminen puheeksi ennen kuolemaa on monella tapaa hyödyllistä.

- Itse kunkin olisi hyvä puhua läheistensä kanssa ja kertoa, miten toimitaan sitten, kun häntä ei enää ole. Jälkeenjääviä se helpottaa käytännön asioiden hoidossa. Ellei pysty puhumaan, voisi kirjoittaa toiveensa ylös ja kertoa, mistä paperi tai tiedosto löytyy.

Hautausmaalla käynti on pyhäinpäivän perinne

Pyhäinpäivänä on tapana käydä muistamassa vainajia ja sytyttämässä kynttilöitä hautausmailla. Helsingin pitäjän kirkon, Ruskeasannan, Honkanummen ja Hämeenkylän hautausmaat ovat auki ympäri vuorokauden. Korson kirkon uurnalehdon portti on auki klo 9–21.

Tikkurilan seurakunta tarjoaa lämmintä mehua Helsingin pitäjän kirkon hautausmaalla vieraileville omaisille pyhäinpäivänä 6.11. klo 16–18. Paikalla on mahdollisuus keskustella myös seurakunnan diakoniatyöntekijän kanssa.

Muualle haudattuja läheisiä voi muistaa myös Vantaalla sijaitsevilla muistopaikoilla. Tällaisia muistopaikkoja on Rekolan, Myyrmäen, Hakunilan kirkoilla ja Seutulan kappelilla sekä Vantaan hautausmailla. Muistopaikat sijaitsevat ulkona ja niille voi jättää kynttilän tai kukan. Katso missä muistelupaikkoja on Vantaalla.

Kynttilän voi sytyttää myös kotona.

Pyhäinpäivän juuret ulottuvat kauas

Pyhäinpäivän juuret ulottuvat ensimmäisille kristillisille vuosisadoille. Uskonsa tähden kuolleiden kristittyjen muistopäiviä vietettiin heidän kuolinpäivinään. 300-luvulla ryhdyttiin viettämään erillisten muistopäivien lisäksi yhteistä kaikkien pyhien päivää. Nykyään pyhäinpäivässä yhdistyvät kaikkien pyhien päivä ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivä.

Pyhäinpäivä Vantaalla

Tue Oct 26 09:00:00 EEST 2021