Reilu kauppa on ihmisten hyvinvoinnista ja ympäristöstä välittävän valinta

Vantaan seurakunnat ovat Reilun kaupan seurakuntia.

Teksti: Pienillä teoilla on reilu vaikutus. Taustalla kahvinpapuja ja Reilun kaupan logo.

Reilu kauppa on kehittyvissä maissa viljeltävien ja valmistettavien tuotteiden sertifiointijärjestelmä. Reilussa kaupassa viljelijät saavat työstään elämiseen riittävän korvauksen, tuotanto kuormittaa mahdollisimman vähän ympäristöä eikä pakkotyötä tai lapsityövoimaa käytetä.

Reilu kauppa -sertifioinnin piirissä on yli 1,7 miljoonaa viljelijää ja työntekijää Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa.

Riippumaton tutkimus osoittaa, että Reilu kauppa toimii. Yritysten vastuullisuutta seuraavan Finnwatchin mukaan Reilu kauppa on ollut paras käytössä oleva sosiaalisen vastuullisuuden sertifiointijärjestelmä.

Reilu kauppa edistää myös ilmasto- ja ympäristöystävällisiä tuotantotapoja. Yksi tärkeistä saavutuksista on kemikaalien käytön vähentäminen. Kemikaalit ruokkivat ilmastonmuutosta, luonnon monimuotoisuuden näivettymistä ja vesistöjen likaantumista. Ne myös aiheuttavat maataloustuottajille ja kuluttajille terveyshaittoja.

Vantaan seurakunnat ja kaupunki ovat reiluja

Kaikki Vantaan evankelis-luterilaiset seurakunnat ja seurakuntayhtymä ovat olleet Reilun kaupan seurakuntia Linkki avautuu uudessa välilehdessävuodesta 2012. Vantaan kaupungilla puolestaan on Reilun kaupan kaupungin arvonimi.

Vantaan seurakunnissa juotiin vuonna 2020 noin 62 000 kupillista Reilun kaupan kahvia. Korona-aika puolitti kahvin kulutuksen, sillä vuonna 2019 Reilun kaupan kahvia juotiin 130 000 kuppia.

Reilun kaupan seurakunnan arvonimi edellyttää, että seurakunnat käyttävät kahvina ja teenä vain Reilun kaupan tuotteita. Myös muita Reilun kaupan tuotteita käytetään. Reilun kaupan tuotteista löytyy mm. hedelmiä, kaakaota, hunajaa, kukkia, mehua, viiniä ja tekstiilejä.

Reilun kaupan tiloilla kehitetään ilmastoystävällisempiä viljelytapoja

Reilu kauppa tunnetaan erityisesti viljelijöiden ja työntekijöiden toimeentulon edistämisestä tuotteen alkulähteellä, viljelypalstoilla ja plantaaseilla. Viikolla 43 vietettävä Reilun kaupan viikko pureutuu ilmastonmuutokseen, joka on tehnyt viljelijöiden arjesta ja toimeentulosta yhä epävarmempaa.

Kampanjaviikolla tuodaan esille ilmastomuutoksen vaikutuksia viljelyolosuhteisiin, mutta myös sitä, miten Reilun kaupan viljelijät ovat omalta osaltaan pystyneet muuttamaan toimintaansa ilmastoystävällisemmäksi. Pienillä teoilla on reilu vaikutus -kampanja näyttää havahduttavia faktoja ilmastonmuutoksen vaikutuksista kahvin, kaakaon, banaanin, puuvillan ja ruusun viljelyyn. Ilmastonmuutos kurittaa erityisesti pienviljelijöitä, joille yhdenkin sadon epäonnistuminen voi uhata toimeentuloa. Suurin osa Reilun kaupan tuotteista viljellään nimenomaan perhe- ja pientiloilla.

“Reilu kauppa tekee systemaattista työtä sen eteen, että kauppajärjestelmä tukee kestävää kehitystä ihmiskunnan ja maapallon puolesta. Viljelijäyhteisöissä koulutamme tuottajia ilmastonmuutokseen sopeutumisessa ja siirtymisessä vähähiiliseen tuotantoon”, Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen kuvailee.

Reilun kaupan viikkoa vietetään 25.–31.10.2021.

Lue lisää Reilusta kaupastaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2021-10-25 08:30:00.0