Rippikouluviikonloppu Tikkurilan kirkolla antaa aikuisillekin mahdollisuuden kokea riparitunnelmaa

Vantaan seurakunnat järjestävät aikuisrippikoulun, jonka voi käydä yhden viikonlopun aikana 5.–7.11. Tikkurilan kirkolla.

Aikuinen nainen istuu lattialla kannettava tietokone sylissään.

Jos rippikoulu on jäänyt nuorena väliin, viikonlopussa voi nyt aikuisena käydä rippikoulun ja päästä kokemaan kivaa yhteistä riparitunnelmaa.

Tärkeimmät syyt rippikoulun käymiselle aikuisena ovat pyyntö kummiksi, kirkkohäät tai kirkkoon liittyminen

Rippikoulun suorittaminen tulee useimmiten ajankohtaiseksi silloin, jos haluaa solmia avioliiton kirkossa tai on tullut pyydetyksi lapsen kummiksi. Myös kirkkoon muista syistä liittyvien tulee käydä rippikoulu, jos sitä ei ole aikaisemmin suorittanut. Tarkoituksena on, että kirkkoon liittyvät tutustuvat kristinuskon perusasioihin.

Aikuisrippikoulussa pohditaan yhdessä uskoa ja elämää. Se on paikka, jossa osallistujat voivat keskustella kahden kesken tai ryhmässä elämän suurista kysymyksistä. Miksi olen täällä? Mistä löydän oman paikkani maailmassa? Onko minulle jokin tehtävä? Mikä on kaiken tämän tarkoitus?

– Aikuisrippikouluviikonlopussa tutustutaan toisiin, jutellaan, pohditaan, jaetaan, osallistutaan jumalanpalvelukseen ja syödään yhdessä. Kirkossa ollaan perjantai-iltana pari tuntia ja lisäksi lauantaina ja sunnuntaina noin kello 9–17. Toivottavasti rippikoulun käyminen ryhmässä antaa uusia näkökulmia ja mahdollisuuden jakaa omaa elämäntilannetta toisten kanssa, kertoo Tikkurilan seurakunnan pappi Terhi Viljanen.

Viikonloppu tarjoaa yhteisen riparikokemuksen

Nykyään aikuisrippikoulu käydään tavallisesti papin kanssa sovitulla tavalla yksityisopetuksena. Vuosittain aikuisrippikoulun suorittaa Vantaalla 50–90 henkeä. Nyt Tikkurilan kirkossa järjestettävä aikuisrippikoulu tarjoaa mahdollisuuden pohtia uskoa ja elämää yhdessä ja jakaa ajatuksia ryhmässä.

– Aikuisrippikouluun kannattaa tulla, jos haluaa pohtia uskoa ja elämää, haluaa liittyä yhteisöön ja tutustua seurakuntaan. Toki myös kummius ja häät ovat tärkeitä ja hyviä syitä tulla rippikouluun. Viikonloppuripari on helppo ja nopea tapa suorittaa rippikoulu ja sen lisäksi matkaa saa jakaa toisten samassa tilanteessa olevien kanssa, sanoo Terhi Viljanen.

Aikuisrippikouluviikonloppu päättyy konfirmaatioon tai kasteeseen Tikkurilan kirkossa. Tilaisuuteen voi kutsua mukaan muutaman läheisen tai ystävän.

Konfirmaation tai kasteen kautta rippikoulun käynyt saa täysivaltaiset seurakuntalaisen oikeudet. Lapsena kastetut saavat konfirmaation ja aiemmin kastamattomat saavat kasteen. Rippikoulun voi käydä myös tulematta konfirmoiduksi. Kummin tehtävää varten konfirmaatio tarvitaan. Konfirmaatio tai aikuisena saatu kaste antaa kirkon jäsenelle myös oikeuden asettua ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa. Seuraavat seurakuntavaalit ovat tulossa vuonna 2022. Äänioikeus vaaleissa on kaikilla 16-vuotta täyttäneillä kirkon jäsenillä riippumatta rippikoulun käymisestä ja konfirmaatiosta.

Aikuisrippikouluviikonloppu on osallistujille täysin maksuton. Se sisältää seurakuntayhtymän maksamat ruokailut ja kakkukahvit konfirmaation tai kasteen yhteydessä myös vieraille.

Aikuisrippikouluviikonlopun ilmoittautuminenLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Lisätietoja aikuisrippikouluistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Wed Oct 13 14:19:54 EEST 2021