Myyrmäen kirkon korjaus toteutetaan perusteellisesti

Myyrmäen kirkon korjaustoimenpiteiden laajuus ja aikataulu ovat valmiina.

Myyrmäen kirkko ilmakuvassa.

Kuva: Antero Harju & Juha Ryhänen.

Toimenpiteiden kokonaisuus sisältyy hankesuunnitelmaan, joka esitetään Vantaan seurakuntien yhteiselle kirkkoneuvostolle päätettäväksi marraskuussa 2021.

Päätavoitteena korjauksessa on, että kirkko on sisäilmaltaan turvallinen ja korjaukset toteutuvat kirkon ainutlaatuista arkkitehtuuria kunnioittaen.

– Korjaustarpeet on käyty perusteellisesti läpi. Niissä on otettu huomioon todetut viat ja aiemmin tehdyt korjaukset, sanoo kiinteistöjohtaja Timo Kraufvelin.

Kirkkoa korjataan niin ulkoseinistä kuin sisätiloistakin. Työn alle tulevat samoin talotekniset järjestelmät ja piharakenteet. Erityistä huomiota on kiinnitetty todettujen hulevesiongelmien ratkaisemiseen ja rakennevirheiden korjaamiseen.

Taloteknisistä järjestelmistä uusitaan perusteellisesti muun muassa ilmanvaihtojärjestelmä, rakennusautomaatiojärjestelmä ja kirkon sähköjärjestelmät, kuten äänentoisto ja audiovisuaaliset laitteet.

Rakennuksen käyttövesiputket uusitaan. Myös viemärit joko uusitaan tai kunnostetaan ja puhdistetaan. Tiivistyskorjaukset tehdään koko rakennuksen kattavasti. Myös muita rakenteita uusitaan tarpeen mukaan kuten esimerkiksi niin sanottua valesokkelirakennetta. Rakennuksen piha-alueella uusitaan salaojat ja mm. vesieristetään perusmuuri.

Korjausten yksityiskohtainen suunnittelu alkaa joulukuussa ja jatkuu keväällä 2022. Näkyvimmät korjaukset alkavat purkutöillä lokakuussa 2022. Kirkon kaikki korjaustyöt toteutetaan yhdessä vaiheessa, ja ne valmistuvat loppuvuodesta 2023.

Myyrmäen kirkko on valmistunut vuonna 1984. Sen on suunnitellut arkkitehti, akateemikko Juha Leiviskä. Kirkko on ollut suljettuna keväästä 2019 sisäilmaongelmien vuoksi.

Fri Oct 01 09:25:58 EEST 2021