Kuolemapajassa puhutaan kuolemasta ja neulotaan taivassukkia

Seurakuntien Kuolemapajoissa puhutaan kuolemasta eri näkökulmista ja neulotaan taivassukkia.

Kuolemapaja2021_600x338px_nettikuva_vaaka.jpg

Kuolemapajat järjestetään 5.10.–6.11. Korson kirkossa ja Helsingin pitäjän kirkonkylän vanhassa pappilassa.

Kuolemapaja on paikka keskustelulle ja käsitöille elämän ainutkertaisuuden äärellä. Maksuttomat pajat on tarkoitettu heille, jotka haluavat keskustella kuolemasta ja työstää kuolemakysymystä omalla kohdallaan. Jos neulominen ei innosta, voi mukaan tulla myös vain kuuntelemaan.

– Kuolemapajat sopivat kaikille elämän rajallisuutta pohtiville, elämäntilanteeseen katsomatta, pastori Annaelina Mäkilampi Tikkurilan seurakunnasta kuvailee.

Pajoissa sukat voi tehdä joko itselle tai toiselle.

– Taivassukat ovat vanha perinne viimeistä matkaa varten. Ne laitetaan arkkuun mukaan ja sukat lämmittävät jalkoja esimerkiksi myös saattohoidossa. Pajoissa sukat voi tehdä itselle, tai ne voi lahjoittaa Katriinan sairaalalle. Kuolemapajassa kullakin kerralla kuoleman asiantuntija pitää alustuksen etäyhteyden avulla. Korson seurakunnan työntekijöiden pitämät alustukset katsotaan Pyhän Laurin kirkon pappilassa etäyhteyden välityksellä. Pajat päättyvät pyhäinpäivään, jolloin sytytetään kynttilät edesmenneille läheisille ja siunataan sukat.

Kuolemapaja kokoontuu tiistaisin klo 18–20, 5.10., 12.10., 19.10., 26.10. ja pyhäinpäivänä la 6.11. klo 16–19. Taivassukkia varten osallistujat tarvitsevat puikot ja langat mukaan. Pajojen kokoontumiset ovat aina yhtäaikaisesti Korson kirkossa ja Helsingin pitäjän kirkonkylän tunnelmallisessa vanhassa pappilassa, joka sijaitsee Vantaan Pyhän Laurin kirkon vieressä.

Ilmoittautuminen kumpaankin pajaan tapahtuu syyskuun loppuun mennessä Korson seurakunnan kirkkoherranvirastoon puh: 09 830 6550 arkisin klo 9–14.

Lisätietoja Kuolemapajoista: Tikkurilan seurakunnan pappi Annaelina Mäkilampi, annaelina.makilampi@ evl.fi puh. 050 523 6308 ja Korson seurakunnan pappi Jani Vanhala, jani.vanhala@evl.fi puh. 050 310 7032

2021-09-16 10:26:00.0