Tikkurilan kirkko ehdolla EU:n arkkitehtuuripalkinnon saajaksi

Tikkurilan kirkko on ehdolla EU:n vuoden 2022 Mies van der Rohe -arkkitehtuuripalkinnon saajaksi.

Tikkurilan kirkon julkisivua.

Kuva: Tuomas Uusheimo.

Palkinto myönnetään korkeatasoiselle eurooppalaiselle nykyarkkitehtuurikohteelle. Palkintoperusteissa painotetaan arkkitehtuurin merkitystä kaupunkien ja Euroopan unionin kehittämisessä.

Viisi loppusuoralle valittavaa finaaliehdokasta ilmoitetaan helmikuussa 2022, ja palkinnon voittaja julkistetaan huhtikuussa 2022.

Suomesta on Tikkurilan kirkon lisäksi ehdolla yhdeksän kohdettaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Tikkurilan kirkon on suunnitellut arkkitehtitoimisto OOPEAA Office for Peripheral Architecture  pääsuunnittelijana ja vastaavana arkkitehtinä Anssi Lassila ja projektiarkkitehtinä Iida Hedberg. Tammikuussa 2021 käyttöön vihitty kirkko on Tikkurilan seurakunnan ja Vanda svenska församlingin kotikirkko, minkä lisäksi siellä toimivat myös Vantaan seurakuntien hallinto ja yhteinen seurakuntatyö.

Mies van der Rohe -palkinnon kotisivut (englanniksi, linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2021-09-13 11:22:00.0