Kirkko Vantaalla etsii vapaaehtoiskeikkojen tekijöitä – Jokainen voi tehdä hyvää

Kirkko Vantaalla haastaa vantaalaisia tekemään pieniä hyviä tekoja arjessa.

Kampanjamainos, jossa lukee Soittajia, somettajia, kahvihetkeen kavereita. Lähde keikkavapaaehtoiseksi. Log...

Syyskuussa Vantaan katukuvassa ja verkossa näkyvässä kampanjassa etsitään tekijöitä vapaaehtoiskeikoille, joilla voi käydä auttamassa muita kaupunkilaisia tai tehdä jonkun muun hyvä teon.

– Kampanjan tavoitteena on rohkaista vantaalaisia tekemään hyvää. Emme voi muuttaa koko maailmaa, mutta voimme tehdä Vantaasta paremman paikan olla ja elää, sanoo kampanjaa Vantaan seurakuntayhtymässä koordinoiva pastori Tarja Korpela.

Vantaan seurakunnissa toimii jo paljon sitoutuneita vapaaehtoisia esimerkiksi vanhusten ja yksinäisten ystäväpalvelussa, pieniä aputöitä tekevinä nikkaristeina, kahviloiden ja hävikkiruokailuiden avustajina, kerhomummoina tai ryhmien ohjaajina. Syyskuun kampanjalla halutaan innostaa mukaan myös sellaisia ihmisiä, joilla on mahdollisuus olla mukana vain satunnaisesti tai jotka haluavat toteuttaa vapaaehtoisina jonkun oman idean tai tapahtuman.

Vapaaehtoistoiminta tekee hyvää itselle ja muille

Monet tutkimukset kertovat, että myötätunto ja toisten auttaminen lisäävät myös omaa hyvinvointia.

Pieni ja yksinkertainenkin hyvä teko, sana tai hymy voi olla jollekin päivän pelastus. Keikkavapaaehtoisena voi löytää mielekkään ja tekijälleen sopivan tehtävän, joka ei vaadi pitkäkestoista sitoutumista.

– Tarvitaan vain vähän aikaa ja kiinnostusta. Meillä on verkkopalvelussa avoimia tehtäviä. Olemme myös kuulolla, jos joku haluaisi toteuttaa jonkin oman tapahtuman tai idean, Korpela sanoo.

Tarja Korpela kertoo, että keikkavapaaehtoisuus voi sopia esimerkiksi opiskelijalle, vuorotteluvapaalla tai vanhempainvapaalla olevalle, työttömälle tai eläkkeelle siirtyneelle.

– Vapaaehtoistoiminta kartuttaa monipuolisesti kokemuksia ja ansioluetteloa. Esimerkiksi opiskelija voi hyötyä siitä myöhemmin opiskelu- tai työpaikan haussa.

Kampanja on esillä Vantaan katukuvassa ja sosiaalisessa mediassa Kirkko Vantaalla -kanavissa 6.9.– 3.10.2021.

Tällä hetkellä haetaan mm.

• puhelinystävää ruotsinkieliselle vanhukselle
  • laulajaa tai soittajaa ilahduttamaan vanhuksia hoitolaitoksissa
  • maahanmuuttajia suomenkielisessä asioinnissa ja esim. lomakkeiden ja hakemusten täyttämisessä auttavaa henkilöä
  • ystävää tai puhelinkaveria maahanmuuttajalle
  • tiskaajaa hävikkiruokalounaalle
  • striimaajia lähettämään jumalanpalveluksia ja muita tapahtumia verkossa katsottavaksi
  • valokuvaajaa ottamaan kuvia tapahtumista
  • esiintyjää viihdyttämään vapaaehtoisvoimin toimivan kahvilan asiakkaita, esim. musiikilla, lausunnalla tai stand up -huumorilla.

Avoinna oleviin vapaaehtoistehtäviin voi tutustua ja niihin voi ilmoittautua sivustolla https://vapaaehtoistyo.fi/kirkko-vantaalla.

Mon Sep 06 13:08:39 EEST 2021