Miten Vantaasta parempi paikka?

Ideakilpailussa voi voittaa 2000 euroa idean toteuttamiseen.

Parempi Vantaa -kilpailu

Vantaalaisilta kysytään syys–lokakuussa, miten tekisit Vantaasta paremman paikan. Kirkko Vantaalla järjestää kilpailun, jossa voittajaehdotuksen esittäjä palkitaan 2 000 eurolla.
Parempi Vantaa -kilpailuun voivat osallistua niin kaveriporukat, kaupunginosayhdistykset, koululuokat kuin yksittäiset ihmisetkin. Tärkeintä on hyvä idea ja kyky toteuttaa se.

– Toivottavasti kilpailu innostaa vantaalaisia pohtimaan omaa kotikaupunkia hieman eri näkökulmasta ja saamme mukaan monenlaisia ideoita. Joku voi haluta tehdä Vantaasta paremman paikan jakamalla jäätelöä kehäradan asemilla, istuttamalla viherkaton tai kukkaniityn, toinen koristelisi synkän alikulkukäytävän värikkäällä muraalilla tai veisi kaverikoiria vanhainkoteihin mummojen ja pappojen iloksi, kertoo Vantaan seurakuntayhtymän kehittämistoiminnan suunnittelija Johanna Pohjantaival.

Kilpailussa ei ole muita rajoja kuin se, että idean esittäjä voi sen itse toteuttaa. Se voi tapahtua yhdessä kaupunginosassa tai olla jotakin sellaista, joka hyödyttää tai ilahduttaa koko kaupunkia. Voittosumma käytetään idean toteutukseen.

Kilpailu on uudenlainen vapaaehtoistyön muoto

Ideakilpailu sai alkunsa, kun vantaalaisilta kysyttiin heidän mietteitään seurakuntien vapaaehtoistyöstä. Esiin nousi ajatus, että annetaan vantaalaisten itse keksiä tapa tehdä hyvää. Seurakuntien toiminnassa on mukana runsas joukko vapaaehtoisia ja nyt käynnistyvä Parempi Vantaa –kilpailu on uudenlainen vapaaehtoistyön muoto.

– Usein seurakunta on itse määrittänyt, mitä vapaaehtoistyö kirkossa on. Me haluamme kuitenkin ajatella, että seurakunta on enemmänkin hyvän tekemisen mahdollistaja, eikä se, joka määrittää tapoja toimia vapaaehtoisena. Vantaalla seurakunnat haluavat olla oikeasti kirkkona keskellä kylää ja kiinnostuneita siitä, mitä Vantaalla tapahtuu.

Pohjantaival luottaa vantaalaisten idearikkauteen ja kannustaa osallistumaan.

– Luotamme siihen, että vantaalaisilla on hyviä ideoita ja he pystyvät toteuttamaan niitä. Seurakunnan ei tarvitse olla tekemässä kaikkea, vaan me tarjoamme idean toteutukseen pienen summan. Jos voittajaidean toteutus vaatii tiloja, voidaan miettiä myös seurakuntien tilojen käyttöä idean toteuttamiseen, Pohjantaival lupaa.

Miten Parempi Vantaa -kilpailuun osallistutaan?
Kuvaile ideasi, kerro miten sen toteuttaisit. Kerro myös, miten ideasi tekee Vantaasta paremman paikan. Lähetä idea 31.10.2021 mennessä ilmoittautumislomakkeella, joka löytyy osoitteesta parempivantaa.fi. Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Milloin voittaja valitaan?
Kilpailuraati käy läpi kaikki kilpailuun lähetetyt ideat ja valitsee voittajan 1.12.2021 mennessä. Kirkko Vantaalla on yhteydessä voittajaan sähköpostitse tai puhelimitse ja julkaisee voittoidean ja voittajan nimen viestintäkanavissamme. Idea tulee toteuttaa vuoden 2022 aikana. Kirkko Vantaalla seuraa voittoidean toteuttamista sosiaalisessa mediassa ja verkkosivuillaan.

2021-09-01 07:30:00.0