BRQ Vantaa barokkifestivaali alkaa Pyhän Laurin kirkossa 7.8.

Festivaalilla on tarjolla ohjelmaa 15.8. saakka.

Kuvassa keskiaikaisia soittimia soittajillaan.

Kuva: Marco Borggreve

Vantaan keskiaikaisessa Pyhän Laurin kirkossa järjestettävä BRQ Vantaa Festival kutsuu kuulijat jälleen kuuntelemaan vanhaa, mutta tuoretta musiikkia. Tärkeimpänä konserttipaikkana toimii pääkaupunkiseudun vanhin rakennus, 1400-luvulta polveutuva, tunnelmaltaan ja akustiikaltaan ihanteellinen Pyhän Laurin kirkko.

Ohjelman kivijalkana on Bachin, Couperinin ja Vivaldin musiikki, mutta lomassa kuullaan harvinaisuuksia, kuten Phantasm-yhtyeen (kuvassa) tulkitsemia Michael Eastin ohjelmallisia gambafantasioita 1600-luvun alusta, naisten tunteita peilaavia trubaduurilauluja 1200-luvulta Amor Céun esittäminä, tai barokkimusiikkia kanteleella ja afrikkalaisella kora-harpulla soitettuna.

Festivaalin jännittävimpiin uutuuksiin kuuluu Eero Hämeenniemen musiikkidraama Laura Maddalena, jossa näyttelevä cembalisti Elina Mustonen tulkitsee barokin orpokodissa kasvaneen naismuusikon elämää. Kansainvälisiin huippuvierailijoihin lukeutuvat Phantasm-yhtye ja sen kanssa esiintyvä tenori Nicholas Mulroy, viulisti Florence Malgoire, cembalisti Laurent Stewart sekä flaamilainen barokkiorkesteri Il Gardellino.

Virolainen kanteletaituri Anna-Liisa Eller teki vaikutuksen jo viime kesänä. Maailmalla ilmiöksi noussutta länsiafrikkalaista koraa soittaa Tunde Jegede yhdessä bosnialaissyntyisen luuttutaiteilija Zak Ozmon kanssa.

Lisätietoja ohjelmasta tapahtuman verkkosivuilta.

2021-08-06 14:00:35.0