Pyhän Laurin vaellus on yhdessä kulkemista

Perinteinen Pyhän Laurin vaellus kuljetaan Franciscus Assisilaisen jalanjäljissä.

Nainen ja mies luonnossa lähdössä vaeltamaan

Anneli Mylläri ja Olli Hirvonen vetävät vaelluksen porukkaa, joka lähtee Tikkurilan kirkolta.

Perinteeksi muodostunut Pyhän Laurin vaellus kuljetaan jälleen elokuussa. Vaeltajat lähtevät eri puolilta Vantaata kulkemaan kohti pääkaupunkiseudun vanhinta rakennusta, Pyhän Laurin kirkkoa. Aikaisimmat kulkijat lähtevät aamukahdeksalta Helsingin Tuomiokirkon portailta, mukaan ehtii vielä Tikkurilan kirkolta lähtevässä porukassa kello yksitoista. Vaelluksen reittien pituudet vaihtelevat viidestä kilometristä seitsemääntoista, vaeltamaan voi lähteä myös pyörillä Korsosta.

Tikkurilasta vaellusporukkaa vetävät vapaaehtoiset Anneli Mylläri ja Olli Hirvonen.

- Patikoidessa edessä on metsää, luontoa, kaikki kasvit ja linnut, myös hiljentymistä sen kaiken edessä. Tämä Pyhän Laurin vaellus on tavallaan haaste. Olemme oman tien kulkijoita, mutta lähdimme kuitenkin tälle vaellukselle oppaiksi, kertoo Mylläri.

Mitä porukassa kulkeminen antaa?

- Vaeltaessa saa hyvän mielen ja yhdessä porukassa kulkemisessa on aivan erilainen tunnelma kuin yksin kävellessä. Tämä vaellus on upeaa maisemaa kaiken kaikkiaan koko matka Tikkurilan kirkolta Pyhän Laurin kirkolle, toteaa Hirvonen.

- Se on yhteisöllisyyden kokemista luonnossa. Kannattaa lähteä mukaan ilman ennakkokäsitystä ja avoimella mielellä, askel kerrallaan, Mylläri lisää.

Tämän vuoden vaellus kuljetaan 1200-luvulla eläneen tunnetun pyhimyksen Franciscus Assisilaisen jalanjäljissä. Kulkemista rytmittää Franciscuksen kirjoittama Luotujen ylistys, joka tunnetaan myös Aurinkolauluna. Franciscus muistetaan erityisesti eläinten, luonnon, luonnonsuojelun ja hyljeksittyjen suojeluspyhimyksenä. Vaellukselle lähdetään kulkemaan eri puolilta Vantaata, kaikki reitit päättyvät Vantaan Pyhän Laurin kirkolle

Eläkkeellä olevat Mylläri ja Hirvonen ovat konkareita vaeltamaan ja tottuneet hieman pidempiin matkoihin.

- Kaikki alkoi 2000-luvun alussa, kun Olli löysi Santiago de Compostelan vaelluksen. Minun suostutteluni mukaan satojen kilometrien vaellukselle kesti muutaman vuoden, mutta heti ensimmäisen reissun jälkeen olin koukussa, kertoo Mylläri.

Hän kuvailee, että ensimmäinen vaellus oli taitekohta hänen elämässään.

- Otimme sen pyhiinvaelluksena ja siihen valmistautuminen viritti omia ajatuksiani enemmän hengelliseen suuntaan. Jokin johdatus ja luottamus siinä oli.

Pariskunta on kulkenut legendaarisen Santiago de Compostelan useaan kertaan hieman eri reittejä ja Mylläri on kirjoittanut vaelluksista myös kirjoja. Lisäksi he ovat löytäneet Teneriffan vaelluskohteena.

-Suunnittelemme lomatkin sen mukaan, missä voi vaeltaa. Viime vuosina ollaan kuljettu sitten Suomessa, patikoitu kansallispuistoja ja luontopaikkoja esimerkiksi Kolilla, Nuuksiossa ja Sipoonkorvessa. Olemme onnistuneet löytämään reittejä, joilla olemme olleet usein ainoat vaeltajat, kertoo Hirvonen.

Pyhän Laurin vaellus on kuljettu ensimmäisen kerran Vantaalla vuonna 2008. Vaellus kuljetaan perinteisesti joka toinen vuosi, seuraavan kerran lauantaina 14.8.2021. Kaikkien reittien päätepiste on Pyhän Laurin kirkko, jonka tuntumassa ryhmät kokoontuvat evästauolle Helsingin pitäjän kirkonkylän myllylle. Pyhän Laurin kappelilla mahdollisuus osallistua ehtoollishetkiin klo 13 ja 14.

Pyhän Laurin vaellus 14.8. lähtöpaikat

-Pääreitin lähtö Helsingin Vanhankaupunginlahdelta klo 10 (rauhalliset kävelijät) ja klo 11 (reippaat kävelijät). Reitin pituus n. 11 km.  Lähtöpaikka on Vanhankaupunginlahden ylittävä kaarisilta.  Reitin varrella on pysähdyspaikkoja, joilla pysähdytään yhdessä ja lauletaan vaelluksen teemaista Aurinkolaulua.

-Helsingin reitin lähtö Helsingin Tuomiokirkon portailta klo 8. Reitin pituus n. 17 km.

-Korson pyörävaelluksen lähtö Korson kirkolta klo 11.30. Reitin pituus 20 km.

-Lännen reitin lähtö klo 10 Vetokankaan uimarannalta. Reitin pituus 7,8 km.

-Hakunilan reitin lähtö klo 10 Hakunilan kirkolta, Hakunilantie 48. Reitin pituus 10 km.

-Tikkurilan reitin lähtö Tikkurilan kirkolta klo 11. Reitin pituus n. 5 km.

-Ylästön reitin lähtö Ylästön seurakuntatalolta klo 11. Reitin pituus n. 5 km.

-Rekolan reitin lähtö Rekolan Pyhän Andreaan kirkolta klo 10. Reitin pituus n. 10 km.

Lue lisää vaelluksesta

2021-08-04 15:16:00.0