Vantaan Pyhän Laurin kirkossa kesäkonserttisarja torstaisin kello 12

Artisteina kuullaan muun muassa Puolustusvoimien varusmiessoittokuntaa ja Susanna Haavistoa.

Mia Simanainen.

Kuvassa Mia Simanainen. Kuvaaja Tanja Ahola.

Vantaan Pyhän Laurin kirkon kesämusiikkisarjan konserteissa pääsee tunnelmoimaan monipuolisesti musiikkia.

Noin 45 minuuttia kestäviin konsertteihin on vapaa pääsy. Käsiohjelman saa itselleen viiden euron hintaan. Konserttien järjestelyt ovat riippuvaisia voimassa olevista kokoontumisrajoituksista ja koronaohjeista.

Pyhän Laurin kirkko (Kirkkotie 45) torstaisin klo 12

1.7. Eine Kleine Mittagsmusik – Varpu Heikinheimo, viulu & Hannu Alasaarela, piano
Kamarimusiikkikonsertissa kuullaan musiikkia wieniläisiltä mestarisäveltäjiltä. Mukana on Johannes Brahmsin kesäpaikallaan säveltämä ensimmäisen viulusonaatti, jossa voi aistia Itävallan Wörtherseen kesäistä tunnelmaa. Ohjelma sisältää myös sävellyksiä mm. W. A. Mozartilta ja Fritz Kreislerilta.

8.7. Soi Helvi Juvonen – Mia Simanainen, laulu ja piano
Helvi Juvonen (1919-1959) on innoittanut ja kiehtonut jazzlaulaja Mia Simanaista runoillaan. Hän haki säveltämäänsä musiikkiin ja ideoihin aisteihin käyvää muotoa. Runon ja suven päivän jälkimainingeissa kuultavassa konsertissa yhdistyvät runous, musiikki ja äänitaide.

15.7. Puolustusvoimien varusmiessoittokunnan jousiorkesterin kesäkonsertti
Puolustusvoimien varusmiessoittokunnan 12-henkinen jousiorkesteri esittää kesäkonsertissaan tunnelmallista kamarimusiikkia, sekä klassista että viihteellistä. Kapellimestarina toimii yliluutnantti Tommi Suutarinen.

22.7. Lapsed caick laolacatt! – Ensemble Gamut
Ensemble Gamut! vie kuulijan kiehtovalle matkalle keskiajan Suomeen, kun varhaisimmat Suomen alueelta löydetyt nuottilähteet ja kuulonvaraisena perintönä säilyneet runosävelmät kohtaavat.

29.7. Ranskalainen hetki – Iina Katila, urut
Iina Katila soittaa kesäkonsertissaan ranskalaisten säveltäjien uruille säveltämiä teoksia.

5.8. Susanna Haavisto, laulu & Mari Kätkä, harmonikka
Susanna Haavisto ja Mari Kätkä ovat tehneet yhteistyötä jo vuosikymmenten ajan. Elämästä ja eri elämänvaiheista kertoviin koskettaviin lauluihin on pakattu uusia värejä ja kertomukset ovat saaneet sävyjä, joita niissä ei ennen pandemiavuotta ollutkaan.

Konserttien käynnistyessä heinäkuussa kirkkoon voidaan ottaa enimmillään 120 henkilöä, joista 30 parvelle. Tavallista pienempi yleisökapasiteetti johtuu siitä, että turvavälit on huomioitu. Maskin käyttämistä suositellaan.

Pyhän Laurin kirkon tapahtumakoordinaattori Susanna Lönnqvist toivoo, että kesäohjelmistoa olisi helppo tulla kuulemaan.

–Kun konserttien kesto on noin 45 minuuttia, on ajatuksena, että kuuntelemassa ehtii piipahtamaan, vaikka ruokatunnilla tai pyörälenkin lomassa.

Lönnqvist kertoo iloitsevansa siitä, että jo perinteikästä kesäkonserttisarjaa päästään järjestämään kirkossa.

–Olemme suoratoistotekniikalle kiitollisia siitä, että olemme voineet tarjota musiikkiesityksiä korona-aikanakin. Nyt on kuitenkin ilo siitä, että musiikkia pääsee esittämään ja kuuntelemaan tuossa tilassa, hän sanoo.

Fri Jun 18 12:12:19 EEST 2021