Hääyössä vaivattomasti naimisiin 17.9.

Vantaan Pyhän Laurin kirkossa vietetään jokavuotista Hääyö-tapahtumaa tällä kertaa perjantaina 17.9.2021. Hääyössä voi mennä naimisiin vaivattomasti, mutta arvokkaasti.

Hääpari suutelee Pyhän Laurin kirkon alttarilla.

Kuva: Antero Harju

Paikalla on useita pappeja ja vihkimisiä suoritetaan niin pitkään, että kaikki ovat ehtineet sanoa tahdon. Ensimmäistä kertaa Hääyötä vietettiin vuonna 2009. Pyhän Laurin kirkon Hääyössä on vuosien varrella viettänyt häitään jo pitkälti yli 300 paria, ja idea vaivattomasta, mutta arvokkaasta vihkitapahtumasta on levinnyt Vantaalta myös muille paikkakunnille.

Vihille aikova pari tarvitsee mukaan tilaisuuteen vain esteettömyystodistukset, henkilöllisyystodistukset ja sormukset. Pareja vihitään illan aikana Pyhän Laurin kirkon (Kirkkotie 45) suuren kirkkosalin lisäksi pienemmissä, intiimeissä tiloissa, kappelissa sekä sään salliessa ja parin niin halutessa myös ulkona.

Vuoronumeroita vihkiajan varaamiseksi saa noutaa Pyhän Laurin kappelin (Pappilankuja 3) edestä kello 17.30 alkaen. Vihkiaikojen varaus alkaa kello 18. Häävieraat ovat tervetulleita vihkitilaisuuteen, mutta ruuhkautumisen välttämiseksi toivotaan, että vihkiaikojen jakotilaisuudessa olisi paikalla vain itse pariskunta. Koronatilanteen vuoksi ei tänä vuonna tarjota kakkua ja kahvia omaa vuoroa odotellessa, mutta jokaista paria muistetaan pienellä makealla häälahjalla.

Hääyötä järjestävä pappi Sari Hartikka sanoo, että tapahtuma on kerta toisensa perään oman työvuoden kohokohta.

- Se on joka kerta yhtä odotettu ja palkitseva tehtävä, johon kuuluvat pimenevä syysilta ja kevyt sekä valoisa tunnelma. Pyhän Laurin kirkon miljöössä parit ovat juhlimassa rakkautta ja tahtoaan sitoutua toisiinsa. Ilta on säästä riippumatta juhlava ja lämmin, Hartikka kuvailee.

Ensimmäistä kertaa Hartikka oli mukana Hääyössä vahtimestarin roolissa ja nyt jo viidettä kertaa pappina.

- On mahtavaa päästä kohtaamaan nämä ihmiset ja heidän monenlaiset elämäntarinansa. Jokainen pari, jonka vihkii, tulee jollakin tapaa tutuksi siinä lyhyessäkin ajassa, jonka heidän kanssaan kulkee yhtä matkaa.

Keille Hääyö sitten sopii?
- Keille tahansa, jotka tahtovat sitoutua ja rakastaa toisiaan. Mukana on nuoria pareja ja pareja, jotka olleet vuosikymmenten ajan yhdessä. Viime vuonna naurahtaen todettiin yhden parin kanssa, että kymmenien vuosien koeaika on nyt päättynyt. Skaala on valtava, ei ole yhtä ainoaa Hääyö-paria.

Minkä vinkin Hartikka haluaisi antaa Hääyön valinneille pareille?
- Ei kannata jännittää, saa ja pitää nauttia omasta hetkestä. Kannattaa ottaa kaikki irti ikimuistoisesta illasta.

Perustieto Hääyöstä

Vihkimisessä tarvittavat kaksi todistajaa löytyvät seurakunnan puolesta, jos parilla ei ole heitä mukanaan.

Mukaan tarvitaan vain
• tuleva puoliso ja sormukset
• avioliiton esteettömyystodistus
• molempien henkilöllisyystodistukset

Avioliiton esteettömyystodistus on tilattava osoitteesta esteidentutkinta.fi, seurakunnasta tai keskusrekisteristä viimeistään viikkoa ennen tilaisuutta. Esteettömyystodistus on voimassa neljä kuukautta.

Huom! Esteettömyystodistuksesta tulee ilmetä, että
• molemmat kuuluvat kirkkoon
• ainakin toinen on luterilainen
• luterilaisilla on rippikoulu suoritettu

Esteettömyystodistuksessa on merkintä rippikoulun käymisestä. Jos se jostain syystä puuttuu, on pyydettävä lisäksi seurakunnasta virkatodistus, jossa rippikoulun käyminen näkyy. Tarkempia tietoja saa omasta kotiseurakunnasta/keskusrekisteristä. Ilman voimassa olevaa ja yllä mainituilla tiedoilla varustettua esteettömyystodistusta ei voida vihkiä.

Maistraatissa solmitusta avioliitosta voi pyytää vihkimistodistuksen maistraatista ja ottaa sen mukaan. Jos on mennyt aiemmin naimisiin maistraatissa, on Hääyössä mahdollista saada myös kirkollinen siunaus avioliitolle. Tällöin hääparin ei välttämättä tarvitse myöskään kuulua kirkkoon.

Hääyön järjestelyissä tullaan huomioimaan tarkasti voimassa olevat koronaohjeistukset ja kokoontumisrajoitukset. Tiloissamme noudatetaan enimmäishenkilömääriä ja suosittelemme maskin käyttöä.

Vantaan Hääyön nettisivu

Thu Jun 17 13:04:00 EEST 2021