Myyrmäen kirkon peruskorjaus alkaa 2022

Myyrmäen kirkon peruskorjauksen näkyvät korjaustoimenpiteet alkavat vuonna 2022. Kirkko on akateemikko Juha Leiviskän suunnittelema ja se tunnetaan myös Valon kirkkona upean kirkkosalinsa ansiosta. Kirkko on ollut suljettuna sisäilmaongelmien vuoksi.

Myyrmäen kirkko kuvattuna dronella ilmasta.

Kehäradan junamatkustajille Myyrmäen kirkon porrastettu hoikka hahmo on tuttu näky Louhelan aseman kohdalla. Viimeiset kaksi vuotta kirkon ympärillä on ollut hiljaista, kun se on odottanut peruskorjaustaan.

- Olen iloinen, että kirkon korjauksessa ollaan siirtymässä konkreettiseen vaiheeseen. Olemme pääsemässä kohti sitä, että Valon kirkko saadaan jälleen seurakunnan toiminnan keskukseksi, sanoo Vantaankosken kirkkoherra Hannu Pöntinen.

Peruskorjauksen tarkempi hankesuunnitelma tehdään syksyn 2021 aikana. Korjauksen ensimmäinen vaihe kestää noin vuoden. Silloin korjataan kirkon sisätilat, jotta seurakunnan toiminta pääsee alkamaan.

Myyrmäen kirkko sijaitsee Länsi-Vantaalla Vantaankosken seurakunnan alueella ja on sen pääkirkko.

Iltapäiväkerhot jatkavat alueella

Seurakunnan jäsenille Myyrmäen kirkko on tärkeä kauneutensa ja esimerkiksi akustiikkansa puolesta. Kirkko on ollut suosittu konserttipaikka.

Kun Myyrmäen kirkko on ollut suljettuna odottamassa korjausta, seurakunta on toiminut vuokratuissa väistötiloissa Virtatalon toimistorakennuksessa kauppakeskus Myyrmannin vieressä sekä pienemmässä Kivistön kirkossa.

- Sijaintimme Virtakirkossa on erinomainen ja se on tuonut uusia näkökulmia toiminnan kehittämiseen, mutta Valon kirkkoa on ollut ikävä, ja peruskorjauksen viivästyminen on tuntunut haastavalta, sanoo Pöntinen.

Kirkon tontille ovat elämää tuoneet viime aikoinakin iltapäiväkerholaiset. Seurakunta toteuttaa kaupungin yhteistyösopimuksen mukaan alueen iltapäiväkerhot ja niitä varten kirkon tontilla on ollut konttikylä.

- Myös peruskorjauksen aikana iltapäiväkerhotoiminnan toteutumisesta pidetään huolta. Lasten kerhot ovat tosi tärkeitä ja ip-kerhot hoidetaan vastuullisesti, Pöntinen sanoo.

Myyrmäen kirkko on valmistunut vuonna 1984. Se on yksi arkkitehti, akateemikko Juha Leiviskän päätöistä. Kirkossa vieraili usein arkkitehtejä ja opiskelijoita eri puolilta maailmaa, varsinkin Japanista.

- Peruskorjauksen suunnittelua tehdään tiiviissä yhteistyössä Juha Leiviskän kanssa, kertoo Vantaan seurakuntien kiinteistöjohtaja Timo Kraufvelin.

Korjaustoimenpiteille haetaan myös kaupungin ja Museoviraston hyväksynnät.

Wed Jun 16 08:29:00 EEST 2021