Seurakuntien juhannusjuhlaa vietetään 25.6. Pyhän Laurin kirkon puistossa

Juhannusjuhlan ohjelmassa on kansanlaulukirkko.

Kanttori Jussi Salonen ja harmonikka.

Kuvassa: Kanttori Jussi Salonen soittaa perinteisiä suomalaisia kansansävelmiä Vantaan seurakuntien yhteisessä juhannusjuhlassa.

Vantaan seurakuntien perinteinen juhannusjuhla järjestetään taas vuoden tauon jälkeen. Juhla toteutetaan kahtena pienempänä tilaisuutena, koska vierasmäärää on rajoitettu kokoontumisrajoitusten vuoksi.

Juhannusjuhlien juontaja, Korson pappi Jani Vanhala, ­­­on juhlista mielissään.

− Meillä seurakunnassa olisi hirveästi halua järjestää erilaisia tapahtumia, mutta koronarajoitukset ovat ne tähän asti estäneet. Juhannusjuhla on perinne, ja se on aina kerännyt ihmisiä. Hienoa, että voimme toteuttaa juhlan tänä vuonna.

Juhlat pidetään Vantaan Pyhän Laurin kirkon pappilan puistossa. Pappilan rouva Nathalia Crohns perusti puiston 1800-luvun puolivälin tienoilla.

Tilaisuudessa on luvassa kansanlaulukirkko sekä ilmainen makkara-, pulla- ja kahvitarjoilu.

Kansanlaulukirkkoa saapuu säestämään haitarilla Korson kanttori Jussi Salonen.

Tuonne taakse metsämaan, Saunavihdat, Kotimaani ompi Suomi. Kansanlaulukirkon sävelmät ovat perinteisiä suomalaisia kansanlauluja, joihin Anna-Mari Kaskinen on tehnyt hengelliset sanoitukset.

Mikä on kanttorin lempilaulu kansanlaulukirkon sävelmistä?

− Tääl yksinäni laulelen -sävelmän uusi sanoitus on upea. Se on kiitoslaulu ja se alkaa todella nostattavasti ”On ylistetty Herramme”, Salonen sanoo.

Lue lisää Jussi Salosen ajatuksia yhdessä laulamisesta Kirkko ja kaupungin jutusta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Vantaan seurakuntien perinteinen juhannusjuhla järjestetään juhannusaattona 25.6. Pyhän Laurin kirkon pappilan puistossa kahtena tilaisuutena klo 15 ja klo 17. Voimassaolevat koronarajoitukset vaikuttavat osallistujien määrään. Tapahtumaan tulee ilmoittautua ennakkoon Tikkurilan seurakuntaan 21.6.−24.6. klo 9­−14 numeroihin  09 8306 231 ja 09 8306 717. Juhannusjuhlan järjestävät Tikkurilan ja Korson seurakunnat. Sateen sattuessa tapahtuma pidetään Pyhän Laurin kirkossa.

Juhannusjuhla 1 klo 15-16.45 : aloitetaan kahvilla klo 15, varsinainen ohjelma lavalla alkaa klo 15.30

Juhannusjuhla 2 klo 17-18.45 : aloitetaan kahvilla klo 17, varsinainen ohjelma lavalla alkaa klo 17.30

Teksti: Kata-Riina Heinonen-Tricarico
Kuva: Esko Jämsä