Lataa sielusi Vantaalla

Vantaalaisilta kysyttiin, mitkä ovat paikkoja, joilla on heille henkistä tai hengellistä merkitystä. Seurakuntien kesäkampanja esittelee näitä ja myös muita vantaalaisia sielun latauspaikkoja.

Lataa sielusi Vantaalla

Vantaalaisilta kysyttiin, mitkä ovat paikkoja, joilla on heille henkistä tai hengellistä merkitystä Vantaalla. Kirkon tutkimuskeskuksen kyselyssä vastattiin erityisesti luonnon, kirkkojen ja hautausmaiden tuovan rauhaa ja mielentyyneyttä. Keskiaikainen Pyhän Laurin kirkko nousi suosikiksi. Toiseksi eniten mainittiin hautausmaita: Pitäjän kirkon hautausmaa, Honkanummi ja Ruskeasanta sekä uurnalehdot. Myös koti mainittiin vastauksissa usein. Muita esiin nostettuja henkisesti ja hengellisesti merkittäviä paikkoja ovat muun muassa Tiedekeskus Heureka, lentokenttä, kirjasto ja Korson metsä. Myös mummila, oma puoliso ja meditaatiomatto mainittiin.

Hautuumaat jostain syystä rauhoittaa ja auttaa saamaan mielentyyneyden.
-tutkimuksen vastaaja

Kirkko Vantaalla -kesäkampanja ”Lataa sielusi Vantaalla” esittelee näitä tunnettuustutkimuksessa mainittuja henkisiä ja hengellisiä paikkoja, sekä myös muita vantaalaisia sielunlatauspaikkoja. Ensimmäisenä kampanjassa esitellään Vantaankosken vanha Viilatehdas, jonka ympäristöstä löytyvät Vantaan kaupungin alkujuuret. Kesäkampanjaa voi seurata Kirkko Vantaalla -sosiaalisen median kanavissa läpi kesän. Ihmiset voivat osallistua kampanjaan jakamalla oman kuvansa henkisesti ja hengellisesti merkittävästä paikasta hästägillä #sielunlatauspiste.

Keväällä 2021 toteutetussa maine- ja tunnettuustutkimuksessa selvitettiin vantaalaisten käsityksiä ja mielikuvia Vantaan seitsemän seurakunnan toiminnasta ja Kirkko Vantaalla -kokonaisuudesta.

Teksti: Helena Honkanen Vartiainen

Fri Jun 11 15:04:00 EEST 2021