Historian kerroksellisuus kiehtoo kesäopasta

Vantaan Pyhän Laurin kirkossa kävijöitä palvelee jälleen tänä kesänä kesäopas. Kerroksellisuutta ja historian jälkiä arvostava Joonas Kananen aloittaa työnsä keskiviikkona 16.6.2021

Opas seisoo auringonpaisteessa kirkon seinustalla.

Kirkonkylä ja Pyhän Laurin kirkko ovat Kanasen mukaan erityinen ympäristö.

- Miljöö on säilynyt tällaisenaan, vaikka molemmin puolin ovat vilkkaat tiet. Myös Pyhän Laurin kirkon keskieurooppalaishenkinen restaurointi vuoden 1893 palon jälkeen on myös varsin ainutlaatuinen, hän luonnehtii.

Pyhän Laurin kirkkoa kohtasi todennäköisesti lämmityslaitteesta alkanut tuhoisa tulipalo keväällä 1893. Keskiaikainen kirkko kunnostettiin uudelleen arkkitehti Theodor Höijerin laatimien suunnitelmien mukaan. Kananen huomauttaa, että kirkko ympäristöineen onkin kokonaisuudessaan esimerkki siitä, miten aikakausien kerroksellisuus toimii.

- Pyhän Laurin kappeli vieressä edustaa sitten puolestaan taas uutta hienoa arkkitehtuuria.

Yleisestä historiasta filosofian maisteriksi valmistunut Kananen muutti Vaasasta pääkaupunkiseudulle kesäpestinsä ajaksi. Hän miettii hetken hahmotellessaan vastausta siihen, miksi historia kiehtoo.

- Jos ihmisyys yleisesti kiinnostaa, niin historia on aika kaikenkattava tiede. Kyllähän historia on iso vaikuttava tekijä kaikessa tapakulttuurista lähtien siihen, miten ihmiset ajattelevat.

Koronatilanteen kehitys vaikuttaa tietenkin muun muassa kokoontumisrajoitusten myötä oppaan työnkuvaan. Tarvittaessa kirkon esittely onnistuu joka tapauksessa suomen, ruotsin ja englannin lisäksi myös ranskaksi ja italiaksi. Kananen on työskennellyt oppaana aiemmin myös Werlan tehdasmuseossa ja Urajärven kartanossa. Kokemukset ovat tuoneet rentoutta ja opettaneet, että ihmisten ja näiden tarpeiden kanssa on luovittava.

- Odotan tältä kesältä sitä, että itse opin uutta ja saan uusia ideoita historiasta. Toivon, että on kiinnostuneita ihmisiä. Oppaalla on aina omat mielenkiinnonkohteensa, joista lähtee liikkeelle, mutta niitä pyrkii sitten soveltamaan kävijän kautta. Saa nähdä, miten erilaisia kohtaamisia tulee.

Kirkon kesäopas paikalla Vantaan Pyhän Laurin kirkossa ke 16.6. alkaen elokuun loppuun asti ma klo 12-18 ja ti–pe klo 11–18 puh. 050 4664202.

Tikkurilan kirkossa opas palvelee kävijöitä 4.–15.6.2021 kello 11–18.

Kirkoissa noudatetaan voimassa olevia kokoontumisrajoituksia. Suosittelemme maskin käyttöä. Maksuttoman opastuksen voi myös varata etukäteen.

Fri Jun 11 09:59:00 EEST 2021