Tikkurilan kirkko sai kastemekkolahjoituksen

Tikkurilan kirkko sai tällä viikolla arvokkaan lahjoituksen, kun Vantaan pitsinnyplääjät luovuttivat kirkolle valmistamansa kastemekon.

Kastemekonlahjoitus2.JPG

Kirkkoherra Janne Silvast ja varhaiskasvatuksenohjaaja Päivi Romula ihailevat kirkkosalissa villamusliinista mekkoa, jota koristavat käsin nyplätyt pitsit helmassa, koristenauhoissa ja vaihdettavissa kukkakoristeissa. Mekkoa ovat luovuttamassa puheenjohtaja Leena Vainio ja Liisa Rikkinen, heidän lisäkseen valmistustyöryhmässä ovat olleet Hilkka Saalasti ja Ritva Tolonen. Kirkossa tulevina vuosina kastettavat vauvat voivat lainata mekkoa kasteeseen.

Lahjoitus ei ole yhdistyksen ensimmäinen, sillä Pyhän Laurin kirkko on jo aiemmin saanut yhdistykseltä kaksi alttariliinaa.

–Tässä uniikissa kastemekossa on arvokkuutta ja jotakin aivan erityistä. On hieno ajatus, että olette halunneet valmistaa ehtoolliselle ja kasteelle lahjoitukset ja samalla säilyttää käsityöperinnettä, Silvast kiittää.

Sekä Vainio että Tolonen sanovat olevan vaikea arvioida, kuinka kauan mekon valmistus on vienyt. Nyplätessä kun ei tule ikinä laskeneeksi aikaa. Ja siinä onkin jotakin erityistä tästä käsityötaidosta.

–Kyllä nypläämisessä se salaisuus on kärsivällisyys, Vainio hymyilee.

Alkujaan ajatuksena oli, että mekko olisi voitu lahjoittaa jo vihkimisjumalanpalveluksen yhteydessä. Koronapandemian vuoksi valikoitui kuitenkin rauhallisempi ajankohta. Tikkurilan kirkko on saamassa vielä toisenkin kastemekkolahjoituksen, kuten aiemmin on uutisoitu.

Vantaan pitsinnyplääjät

• Vuonna 1986 perustettu yhdistys.
  • Tavoitteena ylläpitää ja edistää pitsinnypläyskulttuuria Vantaalla opetuksen, näytösten ja näyttelyiden avulla.
  • Nyt toiminta on loppumassa uusien harrastajien vähetessä.

Wed May 26 13:40:00 EEST 2021