”Vain nuoret tietää, millaista nuorten elämä on” – Nuorten vaikuttajaryhmä aloittaa Vantaankosken seurakunnassa

Vantaankosken seurakuntaan on perustettu nuorten vaikuttajaryhmä. Nuoret ovat itse suunnitelleet ryhmänsä toiminnan ja seurakuntaneuvosto virallisti ryhmän 6.5.

Iloisesti hymyilevä nuori tyttö

Aino Sipola

Yksi vaikuttajaryhmän neljästä jäsenestä on 16-vuotias Aino Sipola. Hän kuuli rippikoulussa, mitä kaikkea seurakunnassa voi tehdä ja on lähdössä tänä kesänä isoseksi.

- Osallistuin kirkon tulevaisuusseminaariin, jossa puhuttiin, millainen tulevaisuuden kirkko voisi olla. Sitten Riikka [Hillebrand, nuorisotyönohjaaja] pyysi meitä suunnittelemaan vaikuttajaryhmää. Nyt meitä on neljän hengen ydinryhmä.

Vaikuttajaryhmään kuuluvat Ainon lisäksi Ville Karkinen, Sarlotta Laakkonen ja Juho Pennanen.

Ainon mielestä vaikuttaminen sinänsä on jo tärkeää, mutta erityisesti nuorten äänen pitää kuulua silloin, kun asiat liittyvät heihin itseensä.

- Vain nuoret tietää, millaista nuorten elämä on.

Aino kokee, että seurakunnasta löytyy osa-alueita, joissa kaikkia oikeita ihmisiä ei ole kuultu, että asiat toteutuisivat oikealla tavalla.

- Vaikuttajia ei olla vain me neljä, vaan toivon, että meidän kautta voidaan kuulla monia ihmisiä. Niin voidaan luoda meidän seurakuntaa.

- Odotan muutosta, jota me voimme tehdä ja sen lisäksi haluan saada muitakin innostumaan seurakunnasta ja vaikuttajaryhmästä. Että saadaan nuorten ääni kuuluviin.

Kirkolliskokous edellyttää, että joka seurakunnassa on nuorten vaikuttajaryhmä.

Win-win -tilanne – Kaikki oppivat

Vaikuttaminen voi opettaa uusia asioita sekä seurakunnalle että nuorille.

- Nuoret voivat vaikuttaa siihen, millainen seurakunta on, miten se toimii ja kohtaa ihmisiä. Nuorille osallisuus ja vaikuttaminen luovat mahdollisuuksia harjoitella johtamisen ja toimimisen rooleja ja taitoja paitsi nuorten kesken myös eri-ikäisten ihmisten kanssa, sanoo nuorisotyönohjaaja Riikka Hillebrand.

- Näitä taitoja seurakunnassa kannattaa tarjota mahdollisimman monille nuorille. Vaikuttaminen liittyy demokratiakasvatukseen, joka on osa nuorisotyötä.

Vaikuttajaryhmä tulee tarttumaan siihen, mikä on nuorille merkityksellistä ja tärkeää tai esimerkiksi mikä on ajankohtaista nuorten elämässä. Toisaalta vaikuttajaryhmän tehtävään kuuluu olla osa seurakunnan toiminnan suunnittelua, toteutusta ja arviointia sekä päätöksentekoa.

- Konkreettisia esimerkkejä ovat ihan ensiksi vaikuttajaryhmän toimintatapojen kehittäminen kuten se, miten vaikuttajaryhmä luo muille nuorille vaikuttamismahdollisuuksia, sekä tutustuminen seurakuntaneuvoston jäseniin. Ryhmä tulee olemaan mukana esimerkiksi kasvatuksen talousarvion luomisessa.

2021-05-07 08:30:00.0