Vantaan seurakuntien talous pysyi vakaana 2020

Vantaan seurakuntayhtymän talous pysyi edelleen vakaana. Vuoden 2020 tilinpäätös on ylijäämäinen n. 2,8 miljoonaa euroa.

Pyhän Laurin kirkko ilmakuvassa.

Vantaan seurakuntayhtymän tuloveroprosentti on ollut pitkään 1,00. Tuloveroprosentti on pidetty pääkaupunkiseudun muiden seurakuntayhtymien tuloveroprosenttien tasolla. Pääkaupunkiseudun kaupunkien kirkollisveroprosentti on maan alhaisimpia.

Vuonna 2020 nostettiin yhteensä 15,5 miljoonaa euroa lainaa Tikkurilan kirkkoa ja Kiinteistöyhtiö Bethania Oy:n asuinrakennusta varten. Vuoden 2020 investointimenot olivat yhteensä 14,7 miljoonaa euroa. Muuttuneessa tilanteessa jouduttiin lykkäämään investointiohjelman mukaisia investointeja kiristyneen taloustilanteen johdosta.  Vantaan seurakuntayhtymässä halutaan pysyä kiinteistöinvestointien suunnitelluissa rajoissa ja joistakin tiloista luopuminen halutaan saada käyntiin.

2021-03-25 12:50:45.0