Pääsiäisen konserttisarjassa kuljetaan kevään valoon

Tikkurilan seurakunnan perinteinen Valoa kohti -pääsiäiskonserttisarja toteutuu myös tänä vuonna, tosin alle puolella tavanomaisesta konserttimäärästä ja verkon välityksellä.

PoijärviKalenius.jpg

Tapahtumakoordinaattori Susanna Lönnqvist on kuitenkin varsin tyytyväinen siihen, että musiikilla pystytään huomioimaan hiljaisen viikon ja pääsiäisen käännekohdat, palmusunnuntai, pitkäperjantai ja sunnuntai, ensimmäinen pääsiäispäivä.

- Konserttien kautta kuljetaan tummemmista sävyistä kevään valoon. Tyylilajeina ovat barokki, gregoriaaninen keskiaikainen passio ja meidän aikamme suomenkielinen kevyt musiikki.

Kolme konserttia on taltioitu yhtä monessa paikassa.

- Näiden välityksellä voi vierailla Tikkurilan kirkossa, Pyhän Laurin kappelissa ja Pyhän Laurin kirkossa. Kaikki ovat eri tavalla hienoja, erilaisia konserttisaleja, joissa on oma akustiikkansa.

Konsertit ovat tallenteita, jotka julkaistaan Tikkurilan seurakunnan YouTube-tilin kautta. Ne  ovat katsottavissa myös Tikkurilan seurakunnan ja Pyhän Laurin kirkon Facebook-sivuilla.

28.3.21 klo 18 Hiljaisen viikon tunnelmissa: Arttu Kataja, baritoni ja BRQ Vantaa Festivalin yhtye: Markku Luolajan-Mikkola, viola da gamba ja barokkisello, Maija Lampela, viola da gamba, Lauri Honkavirta, cembalo ja urkupositiivi. Yhteistyössä BRQ Vantaan kanssa toteutettavassa konsertissa kuullaan muun muassa J. S. Bachin ja M. Marais’n musiikkia. Taltioitu Tikkurilan kirkossa.

Pe 2.4.21 klo 15 Corvus Laurencij -kuoron viisihenkisen pienyhtyeen esittämä gregoriaaninen Matteuspassio ja Jeesuksen kuolinhetken muistohartaus. Evankelistan roolin laulaa Marko Meijer ja Jeesuksen roolin Jaakko Hyttinen. Taltioitu Pyhän Laurin kappelissa.

Su 4.4.21 klo 18 Mustarastas laulaa. Johanna Iivanainen, laulu ja Mikko Iivanainen, kitara. Iivanaisen Mustarastas laulaa -albumin kappaleista koostuva konsertti pohtii elämän iloja ja suruja, joihin myös mahtuu elämän kipeys ja kohtalo, päivien pituus. Taltioitu Pyhän Laurin kirkossa.

Tallenteet jäävät katsottaviksi myöhemminkin.

Yläkuvassa: Artu Kataja ja Markku Luolajan-Mikkola. Alakuvassa Johanna ja Mikko Iivanainen.

Kuvat: Markus Henttonen, Jaakko Paavola, Ulla Nikula

Korjaus 25.3. Uutiseen on vaihdettu oikea artistikuva - pahoittelut virheestä.

Wed Mar 24 12:41:00 EET 2021