Hautajaisten varaukseen tulee yksi palvelunumero Vantaalla – myös verkosta voi varata

Hautajaisten varaamisen tavat muuttuvat Vantaan seurakunnissa 2.3.

Pyhän Laurin kappelin ulkokuva.

Kuvassa Pyhän Laurin kappeli, joka on suosittu hautaansiunaamisten paikka Vantaalla.

Hautajaisvaraukset keskitetään yhteen palvelunumeroon. Myös verkkopalvelun kautta voi varata hautajaiset vantaalaiselle vainajalle.

Muutoksen myötä hautajaisten järjestelyt sekä hautapaikan varaamisen ja haudan hoitoon liittyvät järjestelyt voi tehdä samasta puhelinnumerosta.

Myös muistotilaisuuden paikan voi varata seurakuntien palvelusta. Vantaan seurakunnilla on muistotilaisuuksiin sopivia tiloja eri puolilla kaupunkia. Useimpien tilojen käyttö muistotilaisuuksiin on maksutonta, jos vainajan on kuulunut johonkin Vantaan seurakunnista.

Tavoitteena parempi asiakaspalvelu

Aikaisemmin hautajaisten varaukset on tehty vainajan seurakunnasta. Vantaalla on seitsemän seurakuntaa, joten keskittäminen yksinkertaistaa palvelua.

Palvelusta vastaa Vantaan seurakuntien hautausmaan toimiston henkilökunta, joka tuntee hyvin hautajaisiin ja hautaamiseen liittyvät käytännöt ja tarpeet.

– Hautauspalvelujen keskittämisellä parannetaan asiakaspalveluamme, koska hautaamiseen liittyvät asiat saadaan hoidettua yhdestä numerosta. Viime vuonna käyttöön otettu hautajaisten verkkovarauspalvelu on myös helpottanut asiointia, kertoo asiakaspalvelun kehittämishanketta johtava Vantaankosken seurakunnan kirkkoherra Hannu Pöntinen.

Vantaan seurakuntien hautausmaan toimisto palvelee myös muihin uskontokuntiin kuuluvia ja uskonnottomia hautajaisiin liittyvissä asioissa.

Ristiäisten ja avioliittoon vihkimisten varaukset tehdään edelleen omasta seurakunnasta. Korson, Tikkurilan ja Vantaankosken seurakunnissa varauspuhelimen numero muuttuu 2.3.

Hautaan siunaamisen asiointipalvelu

Puh. 09 8306 220, arkisin klo 9–15

vantaa.hautaustoimi@evl.fi

Verkossa: asiointi.vantaanseurakunnat.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä