Myös seurakunnissa astuu voimaan 6 henkilön rajoitus 22.2. alkaen

Aluehallintovirasto ja Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli päivittivät ohjeitaan 19.2.2021.

Kuva suojamaskista.

Maskin käyttö on lähimmäisenrakkauden teko.

Seurakuntien tilaisuudet on peruttu sisätiloissa ja ulkona 14.3.2021 saakka (Päivitys 19.3.: 14.4. saakka)

Kirkot ovat auki yksityistä hiljentymistä ja välttämätöntä asiointia varten. Kirkollisia toimituksia, kuten häitä, ristiäisiä ja hautajaisia voi järjestää seurakuntien tiloissa voimassaolevien henkilörajoitusten mukaisesti.

Saavuthan tiloihimme oireettomana.

• Seurakuntien tiloissa ei järjestetä kokoontumisia 14.3.2021 saakka.

• Maskia tulee käyttää tilanteissa, joissa lähikontaktia ei ole mahdollista välttää.

• Huolehdi omalta osaltasi turvaväleistä. Tiloissa olevien välille tulee pystyä jättämään 2 metrin turvaväli. Turvavälit on pidettävä myös jonotettaessa.

• Hyvää käsihygieniaa tulee noudattaa. Käsien puhdistamiselle tarjotaan tiloissa mahdollisuus.

• Häitä, hautajaisia, ristiäisiä ja messuja järjestetään voimassaolevien rajoitusten mukaan siten, että osallistujamäärä on korkeintaan 6 henkeä pois lukien kirkon palveluskunta kuten kastava tai vihkivä pappi. Hautaan siunaamisissa voidaan tapauskohtaisesti käyttää harkintaa osallistujamäärissä ennen 19.2. sovittujen tilaisuuksien osalta. Henkilömäärärajoitus kuudesta henkilöstä astuu voimaan 22.2.2021.

• Jumalanpalvelukset toimitetaan pääosin ilman kirkossa paikan päällä olevaa seurakuntaa. Jumalanpalveluksia voi seurata verkkolähetyksinä seurakuntien Facebook-sivuilla ja Youtube-tileillä. Lue lisää tästä

• Vakiintuneiden ja ennakkoilmoittautumiseen perustuvien lasten ja nuorten ryhmien toiminta voi jatkua pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmän 27.1.2021 tekemän alle 20-vuotiaiden harrastustoimintaa koskevan päätöksen perusteella. Tarkempaa tietoa saa toimintaa järjestävästä seurakunnasta. Lasten ja nuorten toiminnassa toimitaan erityisten turvallisuusohjeiden mukaan ja noudatetaan hyvää käsihygieniaa ja turvavälejä. Ohjaajat ja 12 vuotta täyttäneet osallistujat käyttävät kasvomaskia, mikäli henkilöllä ei ole terveydellistä estettä kasvomaskin käyttämiselle. Ryhmän kokoonpanon tulee olla vakiintunut ja perustua ennakkoilmoittautumiseen (esimerkiksi rippikoulu, isoskoulutus, varhaisnuorten kokkikerho).

• Alakoululaisten iltapäiväkerhot jatkavat toimintaansa kaupunkien perusopetusta koskevien linjausten ja ohjeiden mukaisesti. Iltapäiväkerhojen lisäksi myös lasten päiväkerhot voivat jatkaa toimintaansa kaupunkien varhaiskasvatuksen kerhojen linjauksia vastaavasti. Tilanteen ja yksityiskohtaisemmat tiedot voi tarkistaa omasta seurakunnasta.

Tehdään yhdessä kohtaamisista turvallisia.

2021-02-19 19:09:00.0