Vantaan kirkkoja valaistaan jouluyönä

Vantaalla kirkoissa valot palavat jouluyönä. Kokosimme vinkkejä koronajoulun viettoon Vantaalla.

Valaistu Pyhän Laurin kirkko pimeällä.

Kuvassa Vantaan Pyhän Laurin kirkko. Kuvaaja Marianna Siitonen.

Joulua vietetään tänä vuonna poikkeuksellisissa oloissa. Koronaepidemian hillitsemiseksi perinteisiin joulukirkkoihin ja laulutilaisuuksiin ei nyt voida kokoontua.

Joulua ei kuitenkaan ole peruttu, vaan sitä voi viettää monella tapaa kokoontumisrajoitukset huomioiden. Tässä on muutamia vinkkejä joulunviettoon Vantaalla.

Osallistu joulukirkkoon verkon välityksellä

Tänä jouluna joulukirkkoon osallistuminen on tavallistakin helpompaa, sillä kotoa ei tarvitse lähteä minnekään. Joulun tunnelmaan ja joulun sanoman äärelle voi asettua kotisohvalla osallistumalla seurakuntien verkkoon lähettämiin tapahtumiin. Suurin osa tapahtumistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä on katsottavissa myös suoran lähetyksen jälkeen, joten joulukirkkoon voi osallistua juuri siihen aikaan, kun se sopii omaan jouluajan ohjelmaan.

Laula kauneimpia joululauluja kotona

Verkon kautta pääsee mukaan Vantaan seurakuntien lähettämiin Kauneimmat joululaulut -tapahtumiin, joissa ammattimuusikot vastaavat säestyksestä ja esilaulamisesta. Tallenteet lähetyksistä ovat katsottavissa alkuperäisen lähetysajan jälkeen. Koko Suomen Kauneimmat Joululaulut -tapahtuma on katsottavissa Suomen Lähetysseuran YouTube-kanavalla.17.12. ilmestyvän Kirkko ja kaupunki -lehden välissä jaetaan Kauneimmat joululaulut -lauluvihko kaikille seurakuntien jäsenille.

Jouluradio tuo joulun sävelet kotiin tai kuulokkeisiin vaikka lenkillä

Jouluradion pääkanava on sekoitus perinteisiä joululauluja, yllättäviä tulkintoja sekä ihan uutta joulumusiikkia. Sen rinnalla soi verkossa yhdeksän muuta monimuotoista joulukanavaa (mm. indie, rouhea, jazz, klassinen, lasten joulu). Kaikkia kanavia voi kuunnella osoitteessa www.jouluradio.fi.

Lähde jouluyönä kävelylle ja katsomaan valaistua kirkkoa

Vantaan kirkoissa pidetään valoja päällä jouluyönä. Näin tuodaan valoa pimeyden keskelle ja välitetään viestiä joulun sanomasta ja toivosta. Seuraavat kirkot tai kappelit valaistaan sisältä päin: Hämeenkylän kirkko, Korson kirkko ja uurnahautausmaa, Pyhän Laurin kirkko, uusi Tikkurilan kirkko, Rekolan kirkko, Asolan seurakuntakoti, Hakunilan kirkko, Länsimäen kirkko, Kivistön kirkko ja Seutulan kappeli. Kirkkoja valaistaan jouluyönä eri puolilla Suomea.

Hautausmailla voi käydä sytyttämässä kynttilän läheisten haudoille.

Helsingin pitäjän kirkon, Ruskeasannan ja Hämeenkylän hautausmaat ovat auki ympäri vuorokauden. Korson kirkon uurnalehdon portti on auki klo 9–21. Muualle haudattuja läheisiä voi muistaa myös Vantaalla sijaitsevilla muistelupaikoilla. Tällaisia muistelupaikkoja on Rekolan, Myyrmäen, Hakunilan kirkoilla ja Seutulan kappelilla sekä Vantaan hautausmailla. Muistelupaikat sijaitsevat ulkona, ja niille voi jättää kynttilän tai kukan.

Kuuntele tai katso joulukirkkoa radiosta tai televisiosta.

Yle Radio 1:ssä lähetetään jouluaattona 24.12. klo 15 aattohartaus Helsingin Vuosaaren kirkosta ja klo 18 jouluaaton ehtoopalvelus. Samalla kanavalla lähetetään joulupäivänä 25.12. klo 7 jouluaamun jumalanpalvelus Mikkelin tuomiokirkosta. Tapaninpäivänä 26.12. lähetetään jumalanpalvelus Savonlinnan tuomiokirkosta. Televisiossa Yle 1 lähettää jouluaamun 25.12. jumalanpalveluksen Askolan kirkosta. Tapaninpäivänä 26.12. televisioidaan toisen joulupäivän liturgia Tampereen ortodoksisesta kirkosta.

Keskusteluapua on tarjolla myös jouluna.

Kirkon keskusteluavunLinkki avautuu uudessa välilehdessä päivystäjät tarjoavat kuuntelevan korvan ja keskusteluapua myös joulun aikaan. Palvelua saa suomeksi ja ruotsiksi, puhelimessa, verkossa ja perinteisellä kirjeellä. Palveleva Puhelin (p. 0400 221 180) on avoinna joka ilta klo 18–24. Palveleva Chat on avoinna ma–pe klo 12–20.

Vantaan seurakuntien joulutapahtumat www.vantaanjoulu.fi

2020-12-16 14:11:00.0