Painovirhe ruotsinkielisissä joulukalentereissa

Pääkaupunkiseudun seurakunnat lähettävät joulukalenterin kaikille jäsenilleen ennen ensimmäistä adventtisunnuntaita. Ruotsinkielisten kalentereiden painatuksessa on valitettavasti tapahtunut virhe seurakunnista riippumattomista syistä.

Yksityiskohta joulukalenterin kuvituksesta.

Virhe koskee ruotsinkielisiä kalentereita, joiden kalenteriluukkuihin on tullut vahingossa suomenkieliset tekstit. Kalenterin päällyspuolen tekstit ovat ruotsiksi.

Yhteensä 20 650 virheellistä kalenteria on lähtenyt painosta seurakuntalaisille. Kalenteri jaetaan ruotsinkielisten seurakuntien jäsenille tulevan Kyrkpressen-lehden mukana. Vantaalla 3000 virheellistä kalenteria on lähtenyt ruotsinkielisen seurakunnan Vanda svenska församlingin jäsenille.

Virheen tehnyt paino lähettää pahoittelunsa joulukortin muodossa virheellisen kalenterin saaneille.

– Nöyrimmät pahoittelut tuotannossamme sattuneesta virheestä. Kyseessä oli inhimillinen erehdys painolevyjen vaihdoissa eri kieliversioiden välillä. Tekijä ei vaihtanut näiden kalenterien painatuksen yhteydessä molempien puolien painolevyjä vaan vain etupuolen painolevyt, kertoo Juha Rantanen Painotalo Punamusta Oy:stä.

Ruotsinkieliset luukkutekstit luettavissa netissä

Kalenterin kuvat ja ruotsinkieliset tekstit ovat tänä vuonna kuvittaja Sofie Björkgren-Näsen käsialaa. Hän on luonut kalenteriin kokonaisuuden, jossa sanat ja kuva ovat vuoropuhelussa keskenään ja lukija voi löytää uusia ulottuvuuksia sekä kieliasusta että sanomasta sanojen takana. Siksi on erittäin valitettavaa, että painovirheen vuoksi kotiin lähetetyissä kalentereissa tekstit eivät ole ne, jotka kalenteriin oli tarkoitettu.

Palautetta kalenterista voi antaa tästä linkistä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Voit seurata ruotsinkielistä kalenteria Helsingin seurakuntien ruotsinkielisillä sosiaalisen median tileillä @kyrkanihelsingfors FacebookissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja InstagramissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Kalenteritekstit ovat luettavissa myös verkkosivulla helsingforsforsamlingar.fi/jul ↗Linkki avautuu uudessa välilehdessä ensimmäisestä adventtisunnuntaista alkaen.

2020-11-25 08:44:00.0