Rakenna joulupuu -keräyksen kautta voi muistaa vähävaraista tai vanhusta

Hyvää mieltä voi taas välittää joululahjalla. Jouluiloa ja yllätyksen voi tarjota perheelle, lapselle tai yksinelävälle vanhukselle jouluksi, kun pääkaupunkiseudun seurakuntien Rakenna joulupuu -keräys alkaa.

Piirroskuva, jossa on paljon joulukuusia vieri vieressä vihreällä taustalla.

Rakenna joulupuu -keräyksen kautta on mahdollisuus ilahduttaa lähimmäistä. Keräyksen kautta voi antaa esimerkiksi lahjakortin perheen yhteiseen elämykseen, joulupaketin, lahjakortin jouluruokaan tai joulukukan vanhukselle.

Rakenna joulupuu on Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan seurakuntien joulukampanja. Lahjat toimittavat perille seurakuntien diakoniatyöntekijät.

Lahjakortit ovat tarpeellisia lahjoja monelle

Rakenna joulupuu -keräyksen pääpaino on siirtynyt tavaroista erilaisiin lahjakortteihin.

– Monella vähävaraisen perheen lapsella ei ole mahdollisuutta päästä kylpylään, seikkailupuistoon tai leffaan. Rakenna joulupuu -keräyksessä lahjan antajalla on mahdollisuus sponsoroida perheiden yhteistä tekemistä ja pieniä elämyksiä. Elämyslahjakortti on helppo ja ekologinen tapa ilahduttaa ja tarjota oman alueen vähävaraiselle perheelle vaikka Heureka-retki, SuperPark-päivä tai yhteinen leffailta. Vantaalla on lasten lahjoissa siirrytty lähes kokonaan elämyslahjoihin, johtava diakoniatyöntekijä Saara Huhanantti Tikkurilan seurakunnasta kertoo.

– Tämä on ihmisille tärkeä keräys, lahjan saajien lisäksi myös lahjoittajille, kertoo Kannelmäen seurakunnan diakoni Ulla-Maija Tuura.

Avunsaajiksi valikoituvat seurakunnan alueen vähävaraiset perheet ja vähävaraiset yksinasujat. Avun tarvitsijat löytyvät ensisijaisesti diakoniatyön ja sosiaalitoimen kautta, mutta myös esimerkiksi kirkon nuorisotyöstä.

– Yleisin syy avun tarpeeseen on heikko taloudellinen tilanne. Mutta jotkut sinnittelevät joulua kohti myös jaksamisensa rajoilla ja tarvitsevat apua joulun tekemiseen, Tuura kertoo.

Palaute keräyksestä on ollut hyvää.

– Lahjoituksista tulee paljon kiitosta. Joulun alla ihmiset myös haluavat jakaa joulumieltä, Tuura sanoo.

Monissa seurakunnissa lahjakortin voi ostaa verkosta tai ruokakaupasta ja tuoda tai lähettää seurakuntaan.

Katso Vantaan seurakuntien tarkemmat ohjeet rakennajoulupuu.fi -sivun kautta.

Lue Kirkko ja kaupungin juttu: Etsitään jouluenkeleitä köyhille – ”Lapset eivät paljon muita lahjoja saaneet, mutta meille tuli kiva joulu”Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Thu Nov 19 09:43:00 EET 2020