Tikkurilan kirkko valittiin Vuoden nimeksi 2020

Vuoden nimeksi 2020 on valittu Tikkurilan kirkko. Valinnan tekivät nimistöntutkimuksen asiantuntijat 29.10.2020 Nimistöntutkimuksen päivillä.

Tikkurilan uuden kirkon julkisivua rakentamisvaiheessa.

Kuva: Antero Harju

Nimistöasiantuntijat pitävät nimivalintaa onnistuneena, sillä se kuvaa kohdettaan hyvin selkeästi sekä on helppo muistaa ja käyttää. Selkeä ja kikkailematon nimivalinta on kerännyt kiitosta viime viikkoina myös sosiaalisessa mediassa.

Vantaan seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto päätti syyskuussa valita Tikkurilaan rakenteilla olevan uuden kirkon nimeksi Tikkurilan kirkko. Nimeä etsittiin kansalaiskyselyllä, jossa pyydettiin kaupunkilaisilta ideoita uuden kirkon nimeksi. Ehdotuksia nimestä saatiin yli 270 kappaletta. Ehdotuksissa eniten ääniä sai Tikkurilan kirkko.

Kirkon nimeä tullaan käyttämään kolmella kielellä, suomen kielen lisäksi ruotsiksi Dickursby kyrka ja englanniksi Tikkurila Church.

Tikkurilan keskustaan valmistuva uusi kirkko vihitään käyttöön sunnuntaina 24.1.2021.

Valintaan osallistui 49 nimistöntutkimuksen asiantuntijaa

Vuoden nimi on tunnustuspalkinto, joka annetaan kuluneen vuoden aikana esillä olleelle hyvälle nimelle. Palkinnon saaja voi edustaa mitä tahansa erisnimikategoriaa, kuten paikan-, henkilön-, yritys- tai tuotenimiä. Palkinnolla halutaan nostaa esille onnistuneita nimivalintoja ja kiinnittää huomiota nimenannon merkitykseen yhteiskunnassa.

Vuoden nimi valittiin Nimistöntutkimuksen päivillä 29. lokakuuta järjestetyssä äänestyksessä, johon osallistui 49 nimistöntutkimuksen, -huollon ja -suunnittelun asiantuntijaa. Palkinto jaettiin nyt neljättä kertaa.

Nimistöntutkimuksen päivien tiedote Helsingin yliopiston sivuilla.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2020-10-29 15:24:00.0