Pyhäinpäivänä 31.10. muistetaan vainajia hautausmailla ja kirkoissa

Pyhäinpäivää vietetään lauantaina 31.10. Silloin muistetaan vainajia ja menneitä sukupolvia.

Pyhän Laurin hautausmaata.

Kuva: Marianna Siitonen.

Vantaan seurakunnissa järjestetään tilaisuuksia, joissa luetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleiden seurakuntalaisten nimet ja sytytetään heidän muistokseen kynttilät.

Hautausmaalla käynti on pyhäinpäivän perinne

Pyhäinpäivänä on tapana käydä muistamassa vainajia ja sytyttämässä kynttilöitä hautausmailla. Helsingin pitäjän kirkon, Ruskeasannan ja Hämeenkylän hautausmaat ovat auki ympäri vuorokauden. Korson kirkon uurnalehdon portti on auki klo 9–21. Kynttilän voi sytyttää myös kotona.

Muualle haudattuja läheisiä voi muistaa myös Vantaalla sijaitsevilla muistelupaikoilla. Tällaisia muistopaikkoja on Rekolan, Myyrmäen, Hakunilan kirkoilla ja Seutulan kappelilla sekä Vantaan hautausmailla. Muistopaikat sijaitsevat ulkona ja niille voi jättää kynttilän tai kukan. Katso tästä

Gregoriaaninen sielunmessu Pyhän Laurin kirkossa

Keskiaikaiseen kirkkomusiikkiin erikoistunut Corvus Laurencij -kuoro esittää Samppa Laakson johdolla gregoriaanisen requiemin, sielunmessun Pyhän Laurin kirkossa pyhäinpäivän iltana la 31.10. klo 18–18.30. Vapaa pääsy. Kirkossa saa olla samanaikaisesti 110 henkilöä (90 salissa, 20 parvella).

Pyhäinpäivän juuret ulottuvat kauas

Pyhäinpäivän juuret ulottuvat ensimmäisille kristillisille vuosisadoille. Uskonsa tähden kuolleiden kristittyjen muistopäiviä vietettiin heidän kuolinpäivinään. 300-luvulla ryhdyttiin viettämään erillisten muistopäivien lisäksi yhteistä kaikkien pyhien päivää. Nykyään pyhäinpäivässä yhdistyvät kaikkien pyhien päivä ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivä.

Katso tästä pyhäinpäivän tapahtumat Vantaan seurakunnissa.

Mon Oct 26 14:37:00 EET 2020