Myyrmäen kirkko korjataan ehkä kahdessa osassa

Vantaankosken seurakunta näyttää idealle vihreää valoa, kunhan Kivistöä ei unohdeta. Vantaan seurakuntien rahat eivät riitä Myyrmäen ja Kivistön kirkkojen yhtaikaiseen korjaamiseen. Myyrmäen korjausurakan vaiheistus voisi auttaa asiaa.

Myyrmäen kirkon edustalla olevissa sinisissä parekeissa on seurakunnan väistötiloja. Niissä toimii muun muassa iltapäiväkerho.

Kun Tikkurilan uusi kirkko saadaan vuodenvaihteen jälkeen valmiiksi, Vantaan seurakuntien pitkällä investointilistalla odottavat vuoroaan Myyrmäen ja Kivistön kirkot.

Maailmankuulun arkkitehdin Juha Leiviskän suunnittelema Myyrmäen kirkko seisoo tyhjillään ja odottaa perusteellista korjausta. Vantaankosken seurakunta toimii väliaikaisissa väistötiloissa eli Virtakirkossa. Hurjaa vauhtia kasvavassa Kivistön kaupunginosassa sijaitseva Kivistön kirkko on odottanut korjausta vuodesta 2000.

Ongelmana on se, että Vantaan seurakuntien rahat eivät riitä sekä Myyrmäen että Kivistön kirkkojen samanaikaiseen korjaukseen. Eivätkä ne kiinteistöjohtaja Timo Kraufvelinin mukaan oikein riitä edes Myyrmäen kirkon korjaukseen yhdellä kertaa.

Kiireellisimpinä Myyrmäen kirkko- ja seurakuntasalit ja iltapäiväkerhotilat

Siksi esille on noussut vaihtoehto, jonka mukaan Myyrmäen kirkko korjattaisiin kahdessa osassa ja Kivistö rakennettaisiin näiden korjausten välissä.

– Investointiraamimme ei nyt mahdollista Myyrmäen kirkon isoa kertakorjausta, jonka hinta-arviota en lähde arvailemaan. Virtakirkon väliaikaistilasta on isot vuokrakustannukset, jonka vuoksi olisi hyvä saada ainakin osa Myyrmäestä nopeasti käyttöön. Seurakunnan ja seurakuntalaisten kannalta tärkeintä on kirkkosali, seurakuntasali ja kirkon yläosan iltapäiväkerhotilat, Kraufvelin sanoo.

Alakerroksen korjaaminen ei ole toiminnan kannalta niin kiireellistä. Ennen päätöksiä pitää selvittää se, miten kaksivaiheinen peruskorjaus toteutettaisiin teknisesti ja mitkä ovat sen kustannukset. Voi käydä niinkin, että selvitysten jälkeen Kivistö kiilaa edelle. Nyt sen korjaamisessa odotetaan, että kaupunki saa ensin alueen kunnallistekniikan valmiiksi.

– Kivistön kirkon rahoittamiseen tarvitaan alueen asuntotonteista tulevaa vuokratuottoa eli sen kanssa kuluu vielä jonkin aikaa, Kraufvelin sanoo.

Seurakuntaneuvosto kannattaa korjausten vaiheistamista tietyin ehdoin

Vantaankosken seurakuntaneuvosto päätyi torstai-iltana antamaan 4.11. kokoontuvalla Vantaan seurakuntien yhteiselle kirkkoneuvostolle lausunnon Myyrmäen ja Kivistön kirkkojen tilanteesta. Lausunnon mukaan seurakuntaneuvosto pitää hyvänä sitä, että nyt etsitään ratkaisuja seurakunnan kahden kirkon peruskorjausten toteuttamiseen aikana, jolloin investointivarat ovat rajalliset ja tilanne muutenkin haastava.

Myyrmäen kirkon korjaus kahdessa vaiheessa sopii Vantaankosken seurakunnalle tietyin ehdoin. Ensinnäkin neuvosto edellyttää, että myös Kivistön kirkon peruskorjauksen suunnittelu tehdään niin, että korjaus voisi alkaa vuoden 2024 alussa.

Toiseksi Myyrmäen kirkon korjaus on tehtävä niin, että kirkko on käyttäjilleen varmasti terveellinen. Lisäksi neuvosto toteaa, että osa Virtakirkon väistötiloista on yhä tarpeen, kunnes myös Myyrmäen kirkon toinen osa saadaan valmiiksi.

Kirkkoherra: "Seurakuntalaisten ja työntekijöiden terveyttä emme riskeeraa"

– Meille on tärkeää, että saamme Myyrmäen kirkon hienon kirkkosalin ja seurakuntasalin käyttöön sekä jälleen kunnon urut. Kun olemme kymmenen vuotta kärsineet siitä, että tilat ovat epäterveelliset, niin seurakuntalaisten ja työntekijöiden terveyttä emme riskeeraa. Se on ehdoton edellytys. Ja totta kai hankkeen kustannukset pitää selvittää, sanoo kirkkoherra Hannu Pöntinen.

Pöntisen mukaan Vantaankosken seurakunta kasvaa niin kovaa vauhtia, että seurakuntalaisten määrä, 29 160, oli jo lokakuussa suurempi kuin sen ennakoitiin olevan 2021. Noin puolet kasvusta tulee Kivistöstä, joten myös Kivistön kirkon korjausta kaivataan kipeästi.

Teksti Pauli Juusela

Kuva Esko Jämsä

► Uutinen julkaistu alunperin Kirkko ja kaupungissa.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2020-10-26 10:42:53.0