Haudan sijainti löytyy uudella nettipalvelulla Vantaan seurakuntien hautausmailta

Vantaan seurakunnat on avannut hautahakupalvelun. Vainajan nimellä voi etsiä haudan sijaintipaikan Vantaan seurakuntien hautausmailta.

Hautakiviä Helsingin pitäjän kirkon hautausmaalla. Taustalla näkyy Pyhän Laurin kirkko.

Kuvassa Helsingin pitäjän kirkon hautausmaata

Hautahakupalvelu tehtiin asiakaspalvelun parantamiseksi.

– Omaiset, ystävät ja sukututkijat kysyvät usein hautapaikan tietoja. Ohjelma palvelee myös kiviliikkeitä hautapaikan haussa, kertoo Vantaan seurakuntien hautaustoimen päällikkö Minna Aho.

– Uudella palvelulla voi esimerkiksi hautausmaalla ollessaan hakea haudan sijaintia älypuhelimen avulla. Myös kotona voi tietokoneen äärellä hakea hautapaikkaa vainajan nimitiedoilla.

Haudan sijaintia haetaan kirjoittamalla palveluun vainajan nimi. Palvelu näyttää vainajan syntymä- ja kuolinajan ja osoittaa, mille hautausmaalle ja mihin hautausmaan osaan vainaja on haudattu.

Samanlainen Haarnio Oy:n kehittämä hautahakuohjelma on käytössä Vihdissä ja Keravalla.

Vantaan palvelusta löytyvät Vantaan seurakuntien neljälle hautausmaalle tällä hetkellä haudatut vainajat, joita on hautausmaiden kirjoissa tällä hetkellä 29 770. Vainajatietoja päivitetään palveluun kuukausittain.

Vantaan seurakunnilla on Pyhän Laurin kirkon vieressä sijaitsevan Helsingin pitäjän kirkonkylän hautausmaan lisäksi kolme muuta hautausmaata: Ruskeasannan hautausmaa sekä Hämeenkylän ja Korson kirkon hautausmaat. Korson hautausmaa on muistolehto, jossa tuhkat haudataan ilman tarkkaa hautapaikkaa.

Vantaalla sijaitseva Honkanummen hautausmaa ei ole Vantaan seurakuntien hautausmaa vaan kuuluu Helsingin seurakunnille. Siksi Honkanummen haudat eivät ole Vantaan seurakuntien hautahakuohjelmassa mukana

Tästä pääset Vantaan seurakuntien hautahakupalveluun.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2020-10-22 14:04:00.0