Laurin illoissa kuullaan painavista aiheista - Huom. poliisipappi Jaani Vilkkilän luento siirtyy!

Poliisipappi Jaani Vilkkilän puheenvuoro pahuuden kohtaamisesta siirtyy aiemmasta ilmoituksesta poiketen Laurin iltaan keskiviikkona 25.11. klo 18 Pyhän Laurin kirkossa.  Keskiviikkona 28.10. sarjassa kuullaan surututkija, filosofian tohtori, Mari Pulkkista.

Jaani Vilkkilä ja Mari Pulkkinen.

Laurin illat on keskustelusarja elämän säröistä ja toivon etsimisestä silloin, kun elämässä syystä tai toisesta ajautuu syvään päähän. Illat toteutetaan klo 18 Vantaan Pyhän Laurin kirkossa (Kirkkotie 45) ja myös suoratoistetaan Tikkurilan seurakunnan Facebook-sivulle. Tilaisuuksiin on vapaa pääsy. Kirkkoon mahtuu turvavälein 110 henkilöä. Suosittelemme kasvomaskin käyttöä.

Surusta väitellyt filosofian tohtori Mari Pulkkinen kertoo haluavansa olla synnyttämässä uudenlaista surua ja surevia koskevaa ymmärrystä. Hän tulee kertomaan omassa esityksessään pyhäinpäivän alla kuoleman surusta ja menetyksen kohtaamisesta. Pulkkisen esityksensen otsikkona on "Surun sylissä - mitä on hyvä suru?"

Helsingin poliisin poliisipappina toimiva Jaani Vilkkilä taas luennoi siitä, mitä pahuus on. Miksi maailmassa ja ihmisissä on pahuutta? Entäpä miten selvitä, kun pahuus osuu omalle kohdalle? Vilkkilän mukaan on olemassa sellaista pahaa, jota kokeneen poliisinkin on vaikea kohdata.

- Suuri osa pahasta selittyy elämän olosuhteilla, mutta näyttää olevan myös selittämätöntä pahaa. Miksi ihminen aina vain – vaikka kuinka hyvistä olosuhteista tulevana – valitsee pahan? Joskus on kiusaus välttää vastuuta sanomalla, että elämän olosuhteiden takia on tehnyt jotain pahaa. Toisaalta olosuhteet auttavat ymmärtämään, miksi joku on valinnut tai ajautunut pahaan, Vilkkilä pohdiskelee Kirkon ja kaupungin haastattelussa.

Pahuus on jotakin enemmän kuin rikos, josta on laissa tuomittu rangaistus.

- Pahuus on enemmän. Pahaa voidaan tehdä hyvän nimissä, hyvän varjolla ja siten, että lakia ei rikota. Meissä oleva pahuus on hyvin kekseliäs, se verhoutuu mielellään vastakohtaansa, Vilkkilä kuvailee.

Koko Vilkkilän haaastattelun pääset lukemaan Kirkon ja kaupungin sivuilta tästä linkistä.

Mari Pulkkisen kuva: Samu Pirinen

Tue Oct 20 13:35:00 EEST 2020