Kehitysvammaisten liikuntapassi haastaa liikkumaan omassa arjessa enemmän

Koronan vuoksi urheilu, liikunta ja yhteiset tapahtumat ovat jääneet vähiin monessa ryhmäkodissa.

Rentolan ryhmäkodin asukkaita jumppahetkessä ulkona.

Kuvassa: Rentolan ryhmäkodin asukkaat kokoontuivat yhteiseen jumppahetkeen takapihalle ja saivat ensimmäisen ruksin liikuntapassiin.

Koronan vuoksi kirkon kehitysvammaistyössä on mietitty uusia, turvallisia tapoja tavoittaa seurakuntalaisia.

Yksi niistä on Helsingin, Vantaan ja Espoon seurakuntien yhdessä lanseeraama liikuntapassi, johon voi ruksia omat liikuntasuorituksensa ja saada sitä kautta uutta motivaatiota liikkumiseen.

Vammaistyön pappi Kati Koskinen tuo passit Koskelassa sijaitsevan Rentolan ryhmäkodin asukkaille. Ensimmäinen ruksi kerätään osallistumalla jumppahetkeen ryhmäkodin takapihalla.

Eelis Orrell tulee paikalle suoraan karting-radalta. Hän kertoo harrastavansa myös lintujen bongailua ja ongintaa. Muutkin innostuvat kertomaan liikuntaharrastuksistaan.

– Minä vien kissoja ulos, Lenita Lehtonen kertoo. Hän käy myös ohjatusti jumpalla.

– Liikuntapassin suoritukseksi kelpuutetaan mikä tahansa liikunta ulkona tai sisällä, Kati Koskinen sanoo.

– Vaikkapa juuri se, että on käynyt kissojen kanssa lenkillä. Sitten voi laittaa ruksin passiin.

Kuntosaliharrastus loppui korona-aikana

Irmeli Pänttönen kertoo käyvänsä joka päivä lenkillä.

– Paitsi jos sää on ihan kamala, hän lisää.

– Minä olen käynyt sauvakävelemässä, kertoo Kaarina Särkiluoto.

Hän ja Erkki Ailanne ovat käyneet aikaisemmin kuntosalilla. Sekin on ollut koronan vuoksi tauolla, samoin kuin monet ryhmäliikuntatunnit ja muutkin yhteiset tapahtumat, joita ryhmäkodeissa on vietetty. Liikuntapassin toivotaan innostavan seurakuntalaisia taas urheilun pariin.

Enemmän liikettä omaan arkeen

Kati Koskisen mukaan Liikuntapassin idea on haastaa ihmisiä liikkumaan omassa arjessa enemmän, itselle sopivalla tavalla.

– Mutta tästäkään ei pidä ottaa mitään ylimääräistä stressiä. Jos rukseja ei kerry, se ei haittaa.

Vammaistyössä seurakuntalaisten tavoittaminen on ollut korona-aikana haastavaa, koska sisätiloissa kohtaamista on yritetty välttää.

Yksi tapa olisi lähteä yhdessä lenkille tai pitää jumppahetkiä ulkona. Koskinen on ajatellut, että voisi vetää ohjattua liikuntaa ryhmäkotien pihoilla.

Nyt ryhmä innostuneita jumppaajia kerääntyy Rentolan ryhmäkodin takapihalle pyörittelemään lantiota, varjonyrkkeilemään, tekemään uintiliikkeitä ilmassa ja tietenkin venyttelemään.

Liikuntapassin voi tulostaa täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Lue lisää Vantaan seurakuntien palveluista kehitysvammaisille.

Teksti: Ella Luoma
Kuva: Antti Rintala

Juttu on julkaistu alun perin Kirkko ja kaupunki -lehdessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Wed Oct 07 11:50:00 EEST 2020