Retriittejä ja hiljaisuuden tapahtumia syksyllä

Kun kiire menee menojaan, voi hiljaisuus yllättää. Retriitti saattaa olla myönteinen mykkäkoulu.

Kuvituskuva, jossa villasukkiin puetut jalat ja kahvikuppi.

Retriiteissä ja hiljaisuuden tapahtumissa vetäydytään hetkeksi kiireisestä elämänrytmistä, kuormittavista vaatimuksista ja ympäröivästä hälystä. Voit ottaa tauon itseäsi varten ja kysyä, mitä sinulle kuuluu. Varsinaisissa retriiteissä ei keskustella muiden osallistujien kanssa, vaan rentoudutaan hiljaisuudessa.

Hiljaisuuden joogaa Korsossa

Hiljaisuuden joogassa yhdistyvät lempeä kehollinen harjoitus, mielen rauhoittuminen ja hengellisyys. Varaa mukaasi joogamatto ja pyyhe, jota voit käyttää harjoituksessa korokkeena. Hiljaisuuden joogaa on tarjolla ti 6.10., 20.10. ja 3.11. klo 14 Korson kirkossa. Ilmoittautumiset kullekin kerralle tekstiviestinä, p. 050 322 6560.

Syksyinen vaellus Nuuksion kansallispuistossa

Lauantaina 10.10. klo 9–17 vaelletaan Nuuksion kansallispuiston vähemmän ruuhkaisilla reiteillä ruskan värejä ja hiljenevän luonnon tuoksuja hengittäen. Vaelluksen ohjaa eräopas Simo Ellilä, mukana myös aikuistyön pastori Tarja Korpela. Osa matkasta kuljetaan hiljaisuudessa. Ryhmän koko 15 henkilöä, jotta osallistujien turvallisuus voidaan huomioida. Yhteiskuljetus Tikkurilan ja Myyrmäen kautta maskeja käyttäen. Huomioithan sään mukaiset varusteet ja sen, että osallistut vaellukselle vain täysin terveenä. Vaelluksen hinta 20 e sisältää opastuksen ja kuljetuksen. Ilmoittautuminen 25.9 mennessä https://webropol.com/ep/syysvaellusLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Lisätietoja vaelluksesta Nuuksion kansallispuistossa.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Tiedusteluihin vastaa myös Tarja Korpela, tarja.korpela@evl.fi, p. 050 388 8501.

Pyhän yllättäminä hiljaisuudessa ja levossa

Pyhäinpäiväviikonloppuna 30.10.–1.11. järjestetään kehoa ja mieltä hellivä hiljaisuuden retriitti Sääksin leirikeskuksessa Nurmijärvellä. Hiljaiset kappelihetket, pyhäinpäivän kynttilät, rauhalliset ateriat, metsäluonto ja rantasaunan lempeät löylyt antavat mahdollisuuden pysähtyä ja virkistyä. Jokaisella osallistujalla on oma huone ja ruokailut järjestetään porrastetusti turvaväleistä huolehtien. Retriitin ohjaavat pastori, fysioterapeutti Hanna Vuollo ja pastori Sami Suhonen. Ohjelmassa on mukana kehollisia harjoitteita. Retriitin yhteishinta 160 e sisältään täysihoidon ja kuljetuksen kohteeseen. Lisätiedot pyhäinpäiväviikonlopun hiljaisuuden retriitistä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Nuorten aikuisten ja opiskelijoiden retriitti

Kesijärven leirikeskus Lopella kutsuu nuoria aikuisia ja opiskelijoita vetäytymään kirjapinojen ja työtaakkojen takaa myönteiseen mykkäkouluun 30.10.–1.11. Ohjaajina toimivat papit Jukka-Mikko Karjalainen ja Riikka Wikström. Retriitin hinta on 50 euroa, ja siihen sisältyy täysihoito ja kuljetus. Lisätietoja nuorten aikuisten ja opiskelijoiden retriitistä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Arkisia retriittihetkiä joka päivälle

Vantaankosken seurakunta järjestää arkiretriitinLinkki avautuu uudessa välilehdessä, johon sisältyy viikoittainen ryhmätapaaminen sekä jokapäiväinen itsenäinen rukousmietiskely Raamatun tekstin äärellä. Ryhmä kokoontuu sunnuntaisin 25.10.–29.11. klo 12–13.30 Myyrmäen Virtakirkossa. Arkiretriitti on mahdollisuus saada hengellistä ohjausta, keventää askelta, tarkistaa omaa suuntaansa ja löytää iloa ja syvyyttä elämään. Ilmoittautumiset: laura.sydanmaanlakka@evl.fi, p. 050 381 6353.

Luottamuksen rukoushetket Hakunilassa joka maanantai

Hakunilan kirkossa pidetään joka maanantai klo 18 Luottamuksen rukoushetkiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Puolituntinen iltakirkko on tarkoitettu kaikille, jotka kaipaavat lepoa ja rauhaa. Luottamuksen rukoushetkessä lauletaan ranskalaisesta Taizén luostariyhteisöstä tulevia rukouslauluja, kuunnellaan Raamatun tekstejä ja levähdetään hiljaisuudessa. Hiljaisessa mietiskelyssä voit etsiä luottamusta ja Jumalan läsnäoloa.

Pyhää tanssia Seutulan kappelissa

Pyhä tanssi on rukousta ja meditaatiota liikkeessä. Yksinkertaiset askeleet ja liike avaavat tilaa kokemukselle omasta itsestä ja yhteydestä Jumalaan yhdessä toisten kanssa. Tanssi ei ole esittävää eikä tanssitaitoa tarvita. Ohjaaja näyttää askeleet. Pyhää tanssia pääsee kokeilemaan su 27.9. klo 13.30–14.30 Seutulan kappelissa. Osallistujamäärä on rajoitettu. Max. 20 osallistujaa. Pyhää tanssia ohjaa Tiina Sara-aho, Pyhän tanssin ohjaaja, TM, Meditatiivinen Pyhä tanssi ry:n toiminnanajohtaja. Lisätietoja pyhän tanssin tapahtumasta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Tanssihetkeä ennen voi osallistua tanssilliseen messuunLinkki avautuu uudessa välilehdessä, joka alkaa klo 12.

Pieniä pyhiinvaelluksia Länsi-Vantaalla

Vantaankosken seurakunta järjestää lokakuussa kaksi pyhiinvaelluskävelyä Länsi-Vantaalla. Sunnuntaina 3.10. kävellään Kivistön kirkolta Seutulan kappelilleLinkki avautuu uudessa välilehdessä klo 9 alkaen. Pidemmälle kävelylle voi lähteä su 18.10Linkki avautuu uudessa välilehdessä., jolloin klo 11.30 alkaen taitetaan 13 kilometrin matka Myyrmäen Virtakirkolta Seutulan kappelille. Molempina päivinä matkaa tehdään osittain hiljaisuudessa ja luonnosta nauttien. Kiireisen ja vaativan ajan keskellä vaeltaminen ja lähiluonto tarjoavat mahdollisuuden yhdessä liikkumiseen ja luontohengellisyyteen.

Rukouksen polulla Seutulan kappelissa

Retriittiä vietetään maalaismaiseman keskellä tunnelmallisella Seutulan kappelilla la 21.11. klo 13 alkaen. Hidasta lauantai-iltapäivän verran oman elämäsi äärelle. Lisätietoja antaa Laura Sydänmaanlakka, laura.sydanmaanlakka@evl.fi. Lisätietoja retriitti-iltapäivästä myös Vantaankosken seurakunnan verkkosivuilta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Lisätietoa Vantaan seurakuntien järjestämistä retriiteistä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Wed Sep 23 15:20:00 EEST 2020