Pyhän Laurin kirkon Hääyössä sanoi tahdon 32 paria

Vuosittaisessa vihkitapahtumassa perjantaina 18.9.2020 keskiaikainen kirkko ympäristöineen oli täynnä rakkautta ja onnea.

Pyhän Laurin kirkon käytävällä kulkeva hääpari ja lastenvaunut kuvattuina parvelta.

Syksyinen ilta kirkkomaalla on kuulaan aurinkoinen. Hääyön järjestelyistä vastaava pappi Terhi Viljanen ja muut työntekijät pohtivat vielä juuri ennen H-hetkeä, kuinka monta paria tänä vuonna on tulossa. Viljasen mukaan Hääyö on papin kannalta aina yhtä spesiaali.

- Sään kanssa kävi tuuri, kun tuli näin ihana ilma. Jos joku pari suinkin haluaa, niin voimme tällä kertaa vihkiä myös ulkona, hän pohtii.

Kun kello tuli kuusi, alettiin vihkivuoroja jakaa pareille näiden saapumisjärjestyksessä. Vantaalaiset Ville Oinas ja Annukka Pantsar odottelivat ulkoisesti tyynen näköisinä omaa vuoroaan.

- Minua kyllä jännittää hirveästi ja ehkä häntäkin vähän, vaikkei haluaisi myöntää, Pantsar nyökkää tulevaan aviomieheensä päin.

- Yhdessä on kuljettu pitkä matka, nyt on sopiva aika mennä naimisiin, toteaa Oinas puolestaan päätöksestä osallistua Hääyöhön.

Mukana juhlassa ovat myös parin yhteiset 6-, 8- ja 13-vuotiaat lapset. Nuorinta sai aluksi houkutella lähtemään mukaan.

- Kun hän näki minut tässä mekossani hän sanoi kuitenkin, että sinä äiti olet kuin Tuhkimo. Silloin hän taisi sisäistää, että nyt on odotettavissa jotain erityistä, Pantsar hymyilee.

Porvoosta saapuneille Markku Rajalalle ja Katriina Väisäselle Vantaan Pyhän Laurin kirkko oli ennestään varsin tuttu. Rajala sanoo, että Hääyö oli tapahtumana yli kymmenen vuotta yhtä pitäneelle parille  hyvä ja sopiva tapa mennä naimisiin.

- Se tuntui heti omalta, Väisänen säestää.

Myös Vuosaaressa asuvat Maarit Kavén ja Martti Niva kehuvat sitä, että Hääyön kaltaisia tilaisuuksia järjestetään.

- Olisimme oikeastaan halunneet osallistua jo edellisellä kerralla, mutta emme silloin ehtineet hankkia esteettömyystodistuksia, Kavén sanoo.

Illan pareilla oli vihkivuorojensa valinnalle monenlaisia perusteita, joillekin tärkeintä oli saada tietty aika, toiset taas tahtoivat määrätyn vihkipaikan tai häämarssin. Vihkimisiä pidettiin paitsi keskiaikaisen Pyhän Laurin kirkon kiviseinien suojassa myös Pyhän Laurin kappelissa ja ulkona puistossa.

Tänä vuonna oman lisänsä järjestelyihin toi myös koronapandemia, joka näkyi esillä olevien käsidesien lisäksi esimerkiksi etkojen järjestelyissä.

Hämärän hiljalleen laskeutuessa kaksi kanttoria ahkeroi vuoroissa urkuparvella ja seitsemän eri pappia vihkivät sekä siunasivat avioliittoja. Illan aikana kaikkiaan 32 paria sanoi tahdon, ja onnentäyteisiä hetkiä elettiin kirkolla lähes puolille öin asti.

Kuvat: Antero Harju

Fri Sep 18 23:35:00 EEST 2020