Ensi kesän ja syksyn vihkiajat Vantaan Pyhän Laurin kirkkoon varataan 31.8.–5.9.

Vuodelle 2021 kirkkohäitä suunnittelevien on hyvä olla nyt valppaana.

Hääpari Pyhän Laurin kirkossa.

Kuva: Antero Harju

Ensi vuoden kesäkuun ja joulukuun väliset vihkiajat Vantaan Pyhän Laurin kirkkoon ovat haettavissa 31.8.–5.9. Helsingin pitäjän kirkonkylässä sijaitseva keskiaikainen kivikirkko on vuodesta toiseen pääkaupunkiseudun suosituimpia vihkipaikkoja.

Aikoja voi hakea nettilomakkeen kautta Vantaan seurakuntien nettisivujen kautta. Vihkipareille ilmoitetaan heidän saamastaan ajasta viimeistään 30.9.2020.

Etusijalla vihkiaikojen haussa ovat Tikkurilan seurakunnan ja Vanda svenska församlingin jäsenet. Toisella sijalla muut vantaalaiset vihkiparit ja kolmannella sijalla muut hakijat. Vähintään toisen hakijoista pitää kuulua kirkkoon.

Enintään 10 toivetta voi esittää

Vihkiaikatoiveita tulee nettihaussa antaa vähintään viisi ja enintään kymmenen. Ajat voivat olla saman päivän aikoja.

Tarjolla olevat vihkiajat ovat perjantai-iltapäiviä sekä lauantaiaikoja aikavälillä klo 12.30-17. Suosituimmat ajat ovat lauantaisin välillä 13.15–15.30. Mitä enemmän toiveita hakija esittää sen parempi todennäköisyys on saada aika.

Aikoja ei tarvitse olla varaamassa heti aamulla 31.8., sillä lomakeen lähetysajalla ei ole vaikutusta, kunhan toive on lähetetty hakuajan 31.8.–5.9. sisällä.

Korona, konsertit ja korjaustyöt vähentävät aikoja

Vihkiaikoja on tällä kertaa tavallista vähemmän jaossa. Elokuussa 2021 viikolla 32 kirkossa ei ole tarjolla vihkiaikoja Helsingan keskiaikatapahtuman ja Vantaan BRQ-barokkifestivaalin vuoksi. Kirkon kunnostustöiden takia vihkiaikoja ei ole tarjolla 20.9.–14.11.2021. Marras–joulukuussa 2021 kirkko on puolestaan varattuna useille joulukonserteille. Lisäksi koronan vuoksi kesältä 2020 siirretut vihkivaraukset täyttävät kirkkoa. Todennäköistä on, ettei kaikille kiinnostuneille löydy aikaa.

Kesän ja loppuvuoden 2021 vihkiaikoja haetaan lomakkeella, johon pääsee 31.8. alkaen sivulta www.vantaanseurakunnat.fi/tikkurilan-seurakunta/vihkiajat-pyhan-laurin-kirkkoonLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Alkuvuoden aikoja voi varata jo nyt ilman hakumenettelyä

Vihkiaikoja tammikuusta toukokuulle 2021 voi varata jo nyt, ja ajat ovat varattavissa heti. Aikoja voi varata verkossa asiointi.vantaanseurakunnat.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä tai varauspalvelusta 09 8306 333 (ma–pe 9–14).

2020-08-19 12:36:45.0