Seurakunnissa suositellaan kasvomaskeja tilanteissa, joissa ollaan lähekkäin

Valtioneuvosto on 13.8. antanut uusia suosituksia koronapandemiaan varautumiseksi. Helsingin hiippakunta on antanut valtioneuvoston suositusten perusteella seurakunnille ohjeistuksenLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Piirroskuva jossa lähekkäin olevat ihmiset käyttävät kasvomaskeja.

Seurakunnissa suositellaan kasvomaskien käyttöä tilanteissa, joissa ihmisiä on koolla tiiviisti lyhyen etäisyyden päässä toisistaan.

Lähtökohtaisesti seurakuntalaiset huolehtivat itse oman kasvomaskin hankinnasta.

Ne seurakuntalaiset, joille kasvomaskien hankkimisen kustannukset nousevat kohtuuttomiksi, voivat tiedustella maskeja Vantaalla oman alueen seurakunnan diakoniatyöstäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

THL:n kasvomaskisuositus koskee kaikkia yli 15-vuotiaita sekä tilanteita, joissa lähikontakti kestää yli 15 minuuttia. Suositus ei koske tilanteita ja tilaisuuksia, joissa lähikontaktien välttäminen pystytään mahdollistamaan tai lähikontaktin kesto on lyhytaikainen. Turvavälein toteutettavissa tilanteissa, kuten ehtoollisjumalanpalveluksessa, maskeja ei ole välttämätöntä käyttää.

Seurakuntien työntekijöille suositellaan kasvomaskin käyttöä tilanteissa, joissa työntekijä on lähikontaktissa yli 15 minuutin ajan seurakuntalaisten, erityisesti riskiryhmään kuuluvien, kanssa.

Seurakunnissa jatketaan myös etätyöskentelyä niissä tehtävissä, joissa se työn tekemisen kannalta on mahdollista.

2020-08-14 11:15:00.0