Tikkurilan uusi kirkko alkaa hahmottua – tältä kirkkotyömaalla näyttää nyt

Kirkon rakentaminen on edennyt lähes aikataulussa. Valmista pitäisi olla joulukuun alussa.

Tikkurilan kirkon rakennustyömaa.

Rakennustelineitä peittävässä pressussa on ote psalmista 127: ’’Jos Herra ei taloa rakenna, turhaan näkevät rakentajat vaivaa’’. Herran ahkeruutta rakennustöissä on vaikea arvioida, mutta ainakin rakentajat näyttävät saaneen paljon aikaan.

Tikkurilan uusi kirkko on vielä pitkälti piilossa telineiden ja pressujen alla, mutta alkaa hahmottua. Seinät ja katot ovat pystyssä. Ulkokattoon asennetaan keraamisia savitiiliä. Osa ulkoseinän tiiliverhoilusta näkyy jo kadulle ja näyttää sopivan yhteen vastapäisen rakennuksen, Vantaan kaupungintalon, keltaisen tiiliseinän kanssa.

Kirkkosali on vielä niin täynnä rakennustelineitä, että sen kuvitteleminen vaatii vähän enemmän mielikuvitusta, mutta ylemmistä kerroksista löytyy valmiimpiakin tiloja. Erityisesti ylimmässä eli neljännessä kerroksessa on jo tehty pintoja valmiiksi, yhdessä huoneessa on toimistokalusteitakin malliksi.

Kirkosta tulee työpaikka noin 150:lle Tikkurilan seurakunnan, Vanda svenska församlingin ja Vantaan seurakuntien yhteisten palveluiden työntekijälle. Ennen kaikkea kuitenkin toivotaan, että vantaalaiset ottavat kirkon omakseen. Tähän on pyritty erillisellä palvelumuotoiluhankkeella ja kysymällä vantaalaisten toiveita uudesta kirkosta.

– Tästä tulee kirkko, jossa voi aina tulla pistäytymään, Tikkurilan seurakunnan kirkkoherra Janne Silvast lupaa.

Ala-aulaan tulee infopiste, jossa on aina työntekijä paikalla. Alakerrasta löytyvät myös kahvilatila, johon etsitään parhaillaan yrittäjääLinkki avautuu uudessa välilehdessä, sekä lapsiperheitä varten tuleva Pienten paikka.

– Palvelumuotoiluhankkeessa kävi ilmi, että se mitä perheet toivovat, on paikka, jossa voi käydä vessassa, lämmittää ruokaa lapselle ja vaihtaa vaipan, Silvast kertoo.

Tikkurilan kirkkoherra Janne Silvast tulevassa kirkkosalissa.

Uuden kirkon avainsana on monikäyttöisyys. Monia tiloja voi jakaa käyttötarpeen mukaan, eikä toimistotilojakaan rakenneta enää niin, että jokaisella olisi oma työhuone. Myös kirkkosali on muunneltava. Alttarin paikkakin voi vaihtua sen mukaan, millainen tilaisuus kirkkosalissa on ja paljonko siellä on väkeä.

Tikkurilan kirkkoa rakennetaan niin sanotulla allianssimallilla, joka tarkoittaa sitä, että rakennuttaja Vantaan seurakuntayhtymä, rakentaja Lujatalo ja arkkitehtitoimisto OOPEAA ovat olleet mukana alusta asti ja sitoutuneet siihen, että budjetti ja aikataulu pitävät.

Tikkurilan kirkon peruskivi muurattiin huhtikuussa 2019. Valmista pitäisi olla ensimmäisenä adventtina.

– Siihen pyritään ja nyt ollaan aikataulussa. Tärkeämpää kuin kirkon avaaminen ensimmäisenä adventtina on se, että kaikki on silloin valmista, Janne Silvast sanoo.

Kirkon neljännessä kerroksessa, joka on ylin kerros, ollaan rakennustöissä kaikista pisimmällä. Näytillä on jo muutamia toimistokalusteitakin.

Työpäällikkö Tomi Varonen Lujatalo Oy:stä arvioi, että aikataulussa ei olla ihan sataprosenttisesti, mutta on varsin mahdollista, että Hoosianna päästään laulamaan uudessa kirkossa.

– Suurimmat yllätykset ovat johtuneet koronatilanteesta. Poikkeustila aiheutti sen, että monet asiat työmaalla piti miettiä uudestaan, Varonen kertoo.

Vantaan seurakunnilla on ollut ongelmia kirkkorakennustensa kanssa: vuotavia kattoja, sisäilmaongelmia, kalliita korjaustoimenpiteitä. Tikkurilan kirkkoakin rakennetaan, koska 1950-luvulla rakennettu edeltäjä oli niin huonokuntoinen ja sisäilmaongelmainen, että se määrättiin käyttökieltoon vuonna 2013. Miten vastaavalta tilanteelta vältytään?

– Aiemmista virheistä on otettu opiksi. Tähän kirkkoon ei esimerkiksi tule kellaria ja rakennuksessa on tuulettuva alapohja, Silvast sanoo.

– Kirkkoon on valittu koeteltuja ja hyväksi havaittuja ratkaisuja. Runko on massiivinen, katoissa hyvät kallistukset ja kosteuden hallintaan on kiinnitetty aivan erityistä huomiota, Lujatalon Tomi Varonen kertoo.

YouTube-video

Juttu on julkaistu alun perin Kirkko ja kaupunki -lehdessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Teksti: Hanna Antila
Kuvat: Marianna Siitonen